המועצה > חדשות ועדכונים > מאמרים

מאמרים

1/12/2020

השפעת מגפת הקורונה על הרגלי הצריכה / עו"ד הדס יעקובסון ארידור

עו"ד הדס יעקובסון ארידור, מהמחלקה המשפטית של המועצה הישראלית לצרכנות, במאמר מיוחד על שינויים שעבר תחום הצרכנות מאז התפרצות הוירוס ועם ראיה לגבי העתיד

 

22/09/2020

חטאנו לפניך: יום הכיפורים – עת גם ל"חשבון נפש צרכני"

המועצה הישראלית לצרכנות מציגה את המדריך השלם לחשבון נפש צרכני - בתקווה למחילה ולשנה צרכנית טובה יותר

 

09/08/2020

איסור הטעיה וניצול מצוקה – צרכנות ופוליטיקה / אמנון מרגלית

אמנון מרגלית, טוען משפטי מטעם המועצה הלאומית להתנדבות בישראל, חבר בצוות אכיפה אזרחית במועצה הישראלית לצרכנות ונציג ציבור בוועדות הבירורים על איסור הטעיה וניצול מצוקה – צרכנות ופוליטיקה.

16/06/2020

סבסוד מחירי תכשירי הגנה מהשמש יצמצם את שיעורי התחלואה בעתיד הקרוב / עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות

הגיע הזמן שמשרד הבריאות יחד עם המשרדים הרלוונטיים, משרדי האוצר והכלכלה, יכריזו על מוצרי הגנה מהשמש כעל מוצר רפואי, ובמקביל – יפעלו כדי לפקח על מחירם

20/02/2020

שמים סוף לסכסוך / אמנון מרגלית

אמנון מרגלית, טוען משפטי מטעם המועצה הלאומית להתנדבות בישראל, חבר בצוות אכיפה אזרחית במועצה הישראלית לצרכנות ונציג ציבור בוועדות הבירורים על סכסוכים בין צרכנים לבית עסקים ללא התערבות בית משפט.

05/02/2019

יום המשפחה - כי כסף הוא עניין משפחתי / עופר מרום

משפחה זה לא רק מחוות רומנטיות או ארוחות ערב משותפות. משפחה היא עסק כלכלי, וככזאת צריך להתחיל מגיל צעיר בשיח על כסף, צרכנות והתנהלות פיננסית. נראה כי להורים אין מנוס מלקחת אחריות בעניין זה.

19/07/2017

הסוף למסע המפרך אל הניתוק ? / ג'וש גולדשמיד

כולנו כצרכנים נדהמים בכל פעם מחדש מהפער העצום הקיים בין יכולות החיזור והזמינות המרשימות של חברות לא מעטות, בשלב בו עדיין לא החלטנו האם ועם מי לבצע את העסקה, לבין מצבנו הנחות כצרכנים בשלב בו אנחנו רק מבקשים להתנתק מהשירות או לבטל את העסקה. תיקון חוק חדש ומשמעותי יאפשר לנו להתנתק בקלות ובמהירות מכל חברה או שירות שלא מתאימים לנו

23/06/2016

חסימת פירצה ברשת ההגנה הצרכנית / עו"ד אהוד פלג

"אלברט איינשטיין אמר ש"ההיפך מלשכוח זה לרשום". המחוקק הישראלי אומר, שההיפך מניצול שיכחה, זו הגינות ויושר". מנכ"ל המועצה לצרכנות בטור בעקבות אישור חוק איקיוטק

12/04/2016

פיתוי הוגן? / עו"ד אהוד פלג

מהו גבול המותר בפיתוי צרכן לבצע רכישה? בפני בתי העסק תמיד יעמוד הפיתוי לפתות את הצרכן, אבל צרכן נבון לא יאמין לפרסומים ויבקש לבדוק אותם ולראות הוכחות לנכונותם. אין תחליף לספקנות ולבקרה הצרכנית במאבק לסיכול חוסר ההגינות בחיי המסחר

11/01/2016

האתגר הצרכני/ עו"ד אהוד פלג

פעמוני חצות שבישרו על כניסתה של שנת 2016 צריכים לעורר את הצרכנים לגישה אחראית ואקטיבית יותר ביחס להצטיידות בארגז כלי המידע והפעולה המוצע להם

03/11/2015

הנטל הרגולטורי - והכשל הרטורי / עו"ד אהוד פלג

בחיי הכלכלה, מצפים שהשוק יסדיר את עצמו באמצעות הכוחות השונים של ההיצע והביקוש. כוחות השוק אמורים להבטיח את התחרות החופשית באיכות ובמחיר , וזוהי לדעת כלכלנים המטרה שיש לשאוף אליה

16/09/2015

חומרנות או הגינות / עו"ד אהוד פלג

במערכת היחסים בין בתי עסק וצרכנים בישראל, ההגינות היא מוצר במחסור. פעמים רבות מנצלים בעלי עסקים את נחיתותם של הצרכנים בידע או בכוח כלכלי, כדי לגרוף מהם רווחים שלא מגיעים להם

16/04/2015

סולידריות צרכנית/ עו"ד אהוד פלג

דוקא הפחתת הצריכה ע"י הציבור בשנה האחרונה גרמה לירידת מחירים ברשתות המזון בשנת 2015 לעומת 2014. הכלל המסחרי הבסיסי הוא כי המחיר נקבע על-ידי היצע וביקוש: ככל שיש יותר סחורה לעומת מספר הקונים הפוטנציאלי, מחיר המוצר לצרכן יהיה נמוך יותר

02/04/2015

סקר "הסל הזול ביותר" - שלא יעבדו עליכם / רוני רוחקין

כשאמצעי התקשורת מפרסמים לקראת פסח את סקר השוואת המחירים - כדאי מאוד שתשאלו את עצמכם עד כמה הבדיקה הזו באמת קרובה למציאות כשנבדק סל של 30 מוצרים לעומת אלפים קיימים או סניף בודד של רשת בפריסה ארצית

23/03/2015

"מבחן המלאכים"- ניגוד ענינים בחיסכון הפנסיוני / עו"ד אהוד פלג

כשמדובר בעולם המסחר, ראוי במיוחד לזכור זאת, אם רצוננו להבטיח לא רק את האינטרס של בעלי-העסקים, אלא גם את ההגינות כלפי הצרכנים

11/03/2015

צרכן נבון לא נותן לאחרים לבחור בשבילו / עו"ד אהוד פלג

לקראת הבחירות, קורא מנכ"ל המועצה לצרכנות לציבור הצרכנים לממש את זכות הבחירה. "ויתור על אפשרות הבחירה, משמעותו ויתור על היכולת שלך לעצב את חייך ואת עולמך כרצונך. לבחור פירושו לקחת אחריות על חייך"

11/11/2014

פיקוח למרות הכל / עו"ד אהוד פלג

במפגש עם המציאות הישראלית, התיאוריות הכלכליות בדבר יצירת תחרות אמיתית פוגשות שוק ריכוזי, כוחני, המפעיל גם השפעה פוליטית. על כן אין מנוס מלהרחיב את סל מוצרי המזון שבפיקוח

02/11/2014

עקרונות הכלכלה הצרכנית / עו"ד אהוד פלג

מחאת המילקי עלולה להילקח למחוזות בלתי רצויים, ולהחטיא את העיקר: אם יש לכלוך בבית, מנקים את הבית ולא עוברים לדירה שכורה. הגיע הזמן להכיר ב- 11 העקרונות של הכלכלה הצרכנית, ולהשתית עליהם את התנהגות השוק הישראל

15/06/2014

התרנגולת כבר לא מטילה ביצי זהב / עו"ד אהוד פלג

לאחרונה פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לפיהם ניכרת ירידה משמעותית בצריכה הפרטית ויש חשש למגמת האטה במשק. יש מי שהופתעו מן המימצאים, אך הכתובת היתה כבר מזמן על הקיר. רק מי שמנותק מן הציבור או אטום לסיבלו ולארנקו המתרוקן, לא הרגיש בכך.

13/04/2014

הגינות היא שם המסחר / עו"ד אהוד פלג

חוסר ההגינות במגזר העסקי כבר הפך לתת-תרבות תרתי משמע, והיא איננה לתפארת מדינת ישראל. לא די איפוא בטיפול במקרים הפרטניים, אלא צריך לחולל שינוי תפיסתי. מנכ"ל המועצה לצרכנות במאמר נוקב

01/04/2014

הזכות הצרכנית התשיעית / עו"ד אהוד פלג

מנכ"ל המועצה לצרכנות מציע להכריז על זכות צרכנית תשיעית שתתווסף לשמונה זכויות הצרכן הבינלאומי. הזכות התשיעית תיתן מענה למצב של גביה אגרסיבית של בית עסק: הזכות להגנה נאותה והזכות לקבלת הוכחה ותיעוד הנדרשים לבדיקת טענות על חובות ודרישות תשלומים

21/01/2014

עוגן כנגד סערת יוקר המחיה / עו"ד אהוד פלג

החלטת הממשלה להחזיר את הפיקוח המחירים על הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה, גרמה מיידית להוזלה בולטת במחיריהן. למעשה, מאז חרמות הצרכנים בקיץ 2011, זהו הצעד הראשון שהצליח להביא להוזלת מחירים משמעותית

08/11/2013

כך נשנה את משוואת יחסי הכוחות הצרכניים / עו"ד אהוד פלג

בכל שבוע מתרחשים בישראל אלפים רבים של עימותים בין כוחות בלתי שווים: המיגזר העיסקי שירותי וציבור לקוחותיו. בעימותים האלה, הכוחות אינם שווים, מפני שהתמודדות איננה של הציבור כנגד ציבור אלא של בית-עסק או נותן שירות מול צרכן יחיד.

11/11/2013

המלך הוא עירום ! / עו"ד אהוד פלג

הופעתו של "קופיקס" על מפת בתי-הקפה בישראל הפנתה זרקור למושג, שיש שיאמרו כי ניצב במהות הכלכלה המיסחרית ויש שיראו בו את תמצית החזירות הקפיטליסטית: "מיקסום רווחים".

15/10/2013

בלי סודות / עו"ד אהוד פלג

לאחרונה פורסם בתקשורת כי חברת "טרה" הסירה מספר רכיבים בעלי ערך תזונתי ובריאותי מן הגבינה הלבנה והקוטג' מבלי ליידע על כך את הציבור. האם התנהגות מעין זו היא בבחינת מדיניות הוגנת כלפי הצרכנים?

05/06/2013

יוקר המחיה במבחן הזמן / עו"ד אהוד פלג

"אל תבזבז זמן, זה החומר ממנו עשויים החיים" – אמר בנג'מין פרנקלין. בפרפראזה על אימרתו, יש לומר למשרתי הציבור מן המיגזר העיסקי ומן המיגזר הממשלתי כאחד: "אל תבזבזו לנו זמן, זה החומר ממנו עשוי יוקר המחייה".

14/03/2013

הספורט הצרכני הלאומי / עו"ד אהוד פלג

לאחרונה צוטט מנכ"ל שופרסל אומר בכנס הקימעונאות " אנחנו עושים הכל כדי לגרום לאנשים להוציא כסף", ואף הוסיף בביקורת "הספורט הלאומי הישראלי החדש כיום הוא השוואת מחירים וביצוע סקרים".

07/01/2013

בחירות 2013 בחרו בתבונה  בב.ק.ש.ה / עו"ד אהוד פלג

סוגיה מוכרת בתעמולת בחירות היא השאלה האם משווקים מועמד פוליטי כפי שמשווקים בקבוק קוקה-קולה? דבר אחד ברור- תהליך קבלת ההחלטות של הבוחר צריך להכיל את אותם השלבים בבחירה פוליטית ובבחירה צרכנית. השאלה היא רק האם הבוחר מיישם אותם או שבחירתו מתקבלת בתהליך חלקי וחסר.

פערי שיווק בפיקוח על ירקות ופירות/ עו"ד אהוד פלג*
 
מהו המכנה המשותף לכולנו ? כולנו צרכנים

מה צרכנים רוצים?
אספקת סדירה של תוצרת טובה במחירים סבירים.
עכשיו נעבור לכובע המקצועי שלכם:

מה חקלאים רוצים?
לגדל ולמכור הרבה תוצרת טובה ברווחים סבירים:
האם יש סתירה בין מה שהצרכנים רוצים ומה שהחקלאים רוצים?
לא

מזונות ילדים/עו"ד אברהם אלטלף

אחד הנושאים המרכזיים והמהותיים בכל הסכם גירושין נוגע להסדרים הכספיים של מזונות הילדים. תשלומי מזונות הילדים מיועדים לכסות את ההוצאות הכרוכות בגידול הילדים, ובעיקר מדובר בהוצאות מזון, ביגוד, הנעלה, מגורים וכדומה.

אפליית מחירים בלתי הוגנת? צדק חברתי!/* ד"ר טל רוטמן

מדי פעם מתפרסמות ידיעות על מוצרי צריכה זהים שנמכרים במחירים שונים לאוכלוסיות שונות תופעה המעוררת זעם ציבורי. דווקא אפליית מחירים בין העשירים לעניים מהווה את החלוקה ההוגנת ביותר עבור הצרכנים.
 
תופעה זו נוטה לעורר זעם ציבורי ותחושה של חוסר הגינות. אלה שנדרשים לשלם מחיר גבוה מרגישים שנגרם להם עוול. הרי העלויות שבהן נושא היצרן בייצור המוצר ובשיווקו זהות לחלוטין - מדוע, אם כן, נגזר עלינו לשלם יותר? אפליית מחירים בוטה מעין זו נתפסת כחוסר צדק משווע וכהתנהגות בלתי הוגנת מצדם של יצרנים ומשווקים.

עונת המלפפונים/עו"ד אהוד  פלג*

מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות בעבר באמצעות מכון "גיאוקרטוגרפיה"  עולה כי מרבית הציבור בישראל שינה הרגלי צריכה בעקבות המצב הכלכלי.
כך לדוגמה 66% צמצמו יציאות לבתי-קפה ומסעדות, 73% קונים פחות מוצרי ביגוד והנעלה, 56% צמצמו חופשות ובתי-מלון, 67% מעדיפים לבצע את קניותיהם בחנויות מזון מוזלות ו- 62% מקפידים לערוך קניות באמצעות רשימה שמכינים אותה מראש.
תגובתו זו של הציבור מצביעה על התמודדות אקטיבית עם גורמים הפוגעים בכוח הקנייה שלנו כצרכנים.

הגינות כחול – לבן / עו"ד אהוד פלג*

משרד התמ"ת פועל לעידוד הציבור לקנות מוצרים כחול-לבן.
מטרת הפעילות, מעבר לפטריוטיות לשמה, גם לגרום לחיזוק הכלכלה הישראלית, להגדלת מספר מקומות התעסוקה ולהקטנת האבטלה.
סקר שערך משרד התמ"ת אף העלה כי מרבית הצרכנים סבורים כי מוצרים ישראלים עומדים בתחרות מול מוצרים מיובאים הן מבחינת המחיר והן מבחינת האיכות.
אכן הציבור הישראלי ניחן ברגש גאווה לאומית וישמח לסייע לתעשייה הישראלית להצליח.

השינוי שאנו צריכים/ עו"ד אהוד פלג*

בבדיחה ידועה  נשאל אדם: מה יותר גרוע, בורות או אדישות?
תשובתו: אני לא יודע וזה לא איכפת לי.
הועדות השונות שהוקמו בעקבות מחאות הקיץ - ועדת טרכטנברג וועדת קדמי , חשפו לצערנו כי רשויות השלטון שהיו מופקדות על הגנת הציבור בתחום יוקר המחיה , נמנעו מלבדוק את קיומה של בעיה והתנהגו כאילו גם אין זה מעניינן.
ועדות אלה ואחרות הגישו או עומדות להגיש את ממצאיהן, ואיתן המלצות לצעדי פעולה, שיעמדו בחודשים הקרובים במרכזו של ויכוח ארוך ומתיש על אימוצן או דחייתן.

קרן השפע של הבנקים בחסות בנק ישראל / אהוד פלג *

והרי סקופ שטרם פורסם מהמלצות ועדת זקן לבחינת התחרותיות בענף הבנקאות:
בנק ישראל מציע הקמת קרן סיוע לבנקים בהיקף של 3 מיליארד ₪ על ידי ציבור הצרכנים.
החדשות הרעות: הקרן כבר כאן והצרכנים כבר משלמים לה מזמן.  
בנק ישראל רק מציע להנציח אותה.

רוצים לשמור על הכסף? הימנעו מטעויות מנטליות / ד"ר טל רוטמן

מדוע צרכנים מסוימים יסכימו לרכוש בגד במידה לא מתאימה רק בגלל שהוא במבצע, בעוד שאחרים יישארו צמאים במשך מופע שלם רק כדי לא לשלם מחיר מופקע עבור בקבוק שתייה? התשובה טמונה במוח האנושי. הכירו את החשבונאות המנטלית, וזכרו שלעתים קרובות היא מנוגדת לכל היגיון

"... ובמותם ציוו לנו את החיים" / עו"ד אהוד פלג
 
מה צורך ראו לצוות לנו את החיים? – והלא כבר חיים אנו.
אין זאת כי אם את דרך החיים שנחיה בה, רצו לצוותנו.
אך מה צורך ראו לעשות זאת במותם דווקא? מדוע נגזר עלינו לאבדם בשל כך?!
אין זאת אלא מפני שרגע המוות הוא הרגע בו מוקנית לחיים משמעותם החזקה ביותר; כי רגע המוות הוא הניגוד הגמור לחיים במשמעותם האמיתית.
הוא קו הגבול בין החי לדומם, כמוהו כמראה, ולכן הכל משתקף בו בדיוק הרב היותר.
זה הרגע בו אדם מבין על מה הוא מוותר, ולמען מה הוא מוותר.
על מה הוא מוותר?

עבדים היינו לפרעה בארץ מצרים. וכיום? / איתן אבריאל
 
"עבדים היינו, היינו. עתה בני חורין, בני חורין" - כך זימרו לפני יומיים בליל הסדר רבים מאזרחי ישראל, מי בהרמוניה ומי תוך זיוף מביך. כך הם גם הרגישו. 
ומדוע לא? ישראל היא הרי דמוקרטיה. אזרחיה הם בעלי אופי עצמאי. הם יודעים לעמוד על זכויותיהם, והם אפילו הוכיחו זאת בקיץ האחרון. כשמרגיזים אותם באמת, הם יודעים לצאת לרחובות ולהראות לשלטון מה הם חושבים. ישראלים הם לא עבדים. הם אפילו לא סתם פראיירים.
האומנם?

חשיפת השיטות המתוחכמות של חברות הסלולר להגדלת החשבונית החודשית / *מיכאל פנחס

חברות הסלולר מנצלות את תמימות הלקוחות ומצליחות לגבות כספים שלא לצורך, ולעיתים אף ללא ידיעתם. איך מתמודדים עם "השיטה" וחוסכים בהוצאות הסלולר?
חברות הסלולר הגדולות החלו לאחרונה לחזר אחרי הלקוחות ולהציע להם "מסלולים אטרקטיביים", כדי לחסום את תהליך הנטישה ("ניידות מספרים") של לקוחות קיימים לספקי סלולר חדשים (ספקי MVNO דוגמת רמי לוי תקשורת וספקים עם רשתות חדשות דוגמת מירס וגולן טלקום, שייכנסו לשוק בחודשים הקרובים).
תהליך הנטישה החל. אולם, מדובר בטיפה בים. מתוך למעלה מ- 9 מיליון מכשירי סלולר בישראל, גם אם מתניידים כ- 200 אלף מכשירי סלולר לרבעון (שיא של הרבעון הקודם), עדיין הרוב המוחלט של המכשירים ממשיך להימצא אצל הספק הקבוע, בהתחייבויות שונות ומשונות.

לבכות כל הדרך מן הבנק / עו"ד אהוד פלג


מר ישראלי עשה את דרכו אל הבנק כשהוא מהרהר במה ששמע זה עתה מחברו, לקוח של בנק אחר, אותו פגש במקרה ברחוב.
החבר סיפר לו כי החליט לאחרונה להעביר את חשבונו לבנק חדש, שבו עמלות העו"ש מאוד גבוהות: 2.20 ₪ לפעולה בערוץ ישיר, ו-6.90 ₪ לפעולת פקיד, אולם הריבית על האוברדראפט היא רק 11%.  מעניין, חשב מר ישראלי, אצלי הריבית על האוברדראפט היא 14% ולעומת זאת העמלה על פעולה בערוץ ישיר היא 1.40 ₪ ופעולת פקיד 5.5 ₪. באיזה בנק יותר משתלם לי לנהל את חשבון העובר ושב שלי, אם אני נמצא באוברדראפט קבוע של 2,500 ₪ ומבצע בחודש 12 פעולות פקיד ו-18 פעולות בערוץ ישיר? תוהה ומבולבל הגיע מר ישראלי לבנק שלו; גירש את המחשבות המציקות ועשה את מה שנהג לעסוק מימים ימימה: נכנס לבנק, כשהוא משלים עם העובדה כי כנראה לא יידע לעולם את התשובה.  
סיפור זה איננו דמיוני , למרות שהוא  מאד מעצבן. 

יוקר המחיה-סירוב קניה-הכח האמיתי של הצרכנים /עו"ד אהוד פלג

רבים בעולם העיסקי, ואולי לא רק בו, רוצים לראות את השפעתה של מחאת הקיץ מתפוגגת כלעומת שבאה. זו אולי ההוכחה הטובה ביותר להצלחתה ולחיוניותה. היא באה לבשר למי שהתעלם מהצרכנים, זלזל בהם ופקפק בכוחם, כי בלי קונה אין מוכר ובלי צרכן אין יצרן. 
זהו בתמצית סודה של משוואת הכח הצרכני. 
משוואה זו נכונה ברמת הפרט, והיא נכונה עוד יותר ברמת הכלל. הקיץ הזה ציבור הצרכנים הראה את כוחו לשנות את סדר יומה של הממשלה ולצמצם את היקף המכירות של תאגידי מזון גדולים.

טיפים להוזלת ההוצאות בחורף / יואל רדושר

בעידן של מחאות חברתיות ומחירים בלתי הגיוניים של מוצרי צריכה ומסים, גוברת ההכרה כי משהו צריך להשתנות ומהר. אז עד שתופץ בשורת הצדק החברתי, כולנו מכירים את ההתמודדות היומיומית עם ניהול משק בית תקין ויעיל הכולל תשלומי חשבונות שלעיתים קרובות עומדים על סכומים גבוהים. אם נקפיד ונשים לב לפרטים קטנים נבין שישנן דרכים פשוטות והגיוניות לצמצום עלויות במשק הבית.

"הלם החשבונית" החודשית בסלולר – חשיפת השיטות המתוחכמות של חברות הסלולר / מיכאל פנחס, מהנדס תקשורת Telecom Experts

ההסכם עם ספק הסלולר הוא רק מסגרת לא מחייבת להיקף החשבון החודשי שהעסק יכול לקבל. המציאות מלמדת אותנו, שרבים מקבלים הלם מהחשבונית שהם מקבלים, כמעט מידי חודש בחודשו. מה עושים כדי להימנע מכך?

30/10/2011

מדריך הישרדות לקונה הנבוך בסופרמרקט / עו"ד טל רוטמן דירקטור במועצה לצרכנות

קומפוזיציית המוצרים, הטמפרטורה, הריח, מוזיקת הרקע - התפאורה בסופר שלכם אינה מקרית. אתם אולי הולכים לעשות קניות, אך מפעילי הרשתות רואים מטרה אחת לנגד עינם: לגרום לכם לבזבז ולבזבז - וכל האמצעים כשרים. כך תתגוננו מפניהם

26/10/2011

חרם צרכנים – זכות אזרחית או אנרכיה? / עו"ד אהוד פלג

נשיא התאגדות התעשיינים, כינה את חרם הסטודנטים על חברת "תנובה" "אנרכיה" - "האם חרם צרכנים הוא שבירת הכלים הדמוקרטיים? או שהוא דווקא ביטוי דמוקרטי לגיטימי וראוי לכוחו של הצרכן?

21/09/2011

אשלית השוק החופשי / עו"ד אהוד פלג

שוק חופשי איננו מטרה, הוא אמצעי להשגת שוק הוגן. האיכות והמחיר אמורים להתחרות על ליבם של הצרכנים.

03/10/2011

חטאים קטנים של צרכנים / עו"ד זאב פרידמן

ערב יום כיפור זה הזמן לחשבון נפש צרכני -  על מה צרכנים צריכים לעשות חשבון נפש?  

21/09/2011

איך מתקצבים צדק חברתי? מכתב גלוי לפרופ' מנואל טרכטנברג/עו"ד אהוד פלג
 
ועדת טרכטנברג, שקמה בשבוע שעבר, קיבלה משימה מעט לא שגרתית: עליה להכין תוכנית תקצוב במענה לדרישות הצדק החברתי שהועלו מצד ציבור המפגינים.

25/09/2011

היא לא רוצה דירה באקירוב וגם לא וילה בקיסריה. רק רוצה לחיות בשקט / עלמה זהר כותבת מהאוהל
 

אנחנו הילדים של חורף שנת שבעים ומשהו, גדלנו, אנחנו כבר מזמן לא בצבא. השתחררנו, טיילנו במזרח, חזרנו, עשינו תואר (חלקנו אפילו שניים), התחתנו, הבאנו ילד (או שניים) והיום אנחנו עובדים במקצוע שלנו, או שפתחנו עסק קטן, או ששינינו כיוון. בקיצור, עלינו על המסלול הזה שאמור היה להפוך אותנו לקראת ארבעים לאנשים מסודרים, אלא שאנחנו ממש, אבל ממש לא מסודרים...

14/08/2011

איפה מלמדים צדק חברתי ?/עו"ד אהוד פלג *

"העם דורש צדק חברתי" הפכה לקריאת המחאה העכשווית של הציבור בישראל. היא מאחדת מגוון רחב של אזרחים – מסטודנטים וזוגות צעירים דרך הורים לילדים קטנים, בעלי משפחות מן המעמד הבינוני, רופאים מתמחים, ועד לכלל האוכלוסיה המבקש לרכוש מוצרי מזון בסיסיים במחירים סבירים. 
הם הרגישו שלא רק שמחירי המים האמירו, אלא הגיעו מים עד נפש בכל הנוגע ליוקר המחיה. הם התאכזבו לגלות כי מי שהיו מופקדים על תכנון המדיניות הכלכלית והחשבון הלאומי כנראה שכחו לקחת אותם בחשבון. 

07/07/2011

מחאה צרכנית מאורגנת/אהוד פלג*
 
מבלי להיכנס לניתוח שיטת השלטון העכשווית בישראל ולאפשרויות שיפורה, הרי שלאחרונה ראינו ביטוי לכוחו של העם - הציבור - כאשר הוא רוצה לעשות בו שימוש.
במדינות השכנות הלא דמוקרטיות הדברים הגיעו לכדי אנארכיה ומהפיכות.
בישראל הדמוקרטית הזעם הציבורי התמקד במישור הצרכני  כנגד תופעות של התנהלות כוחנית וחמדנית בתחום מחירי המוצרים ואיכות השירות, ובא לידי ביטוי בהתארגנות לביצוע חרם על הקוטג'.

12/05/2011

העצמאות האמיתית/ אהוד פלג*

מה המשותף לצרכן שהתייבש על הקו בהמתנה לנציג שירות, לצרכנית שקנתה שעון פגום וסרבו להחזיר לה את כספה, או לילד שמצא עצמו מחוייב בחשבון הסלולר על מאות שקלים של שירותי תוכן שלא הזמין? 
כשאני עובר על עשרות אלפי התלונות המגיעות בשנה למועצה לצרכנות, צפה ועולה שאלה בלתי נמנעת, פשוטה אך נוקבת: למה? 
מה גורם לכל כך הרבה אנשים ועסקים לפגוע בצרכנים, לרמוס את כבודם או לגזול את המגיע להם על-פי דין? 

30/08/2011

האם יבחר הנתבע את השופט? /אהוד פלג*

בימים אלה נדונה בבג"צ עתירה של איגוד השמאים, איגוד המוסכים והמועצה הישראלית לצרכנות נגד המפקח על הביטוח, על כך שהנהיג הסדר המאפשר לחברות ביטוח להרכיב את רשימות השמאים שאליהם פונה ציבור המבוטחים לאחר תאונה. בעתירה מצויין גם כי קיימות תלונות של שמאים על לחצים שהופעלו עליהם על ידי חברות הביטוח, על מנת שיפחיתו את גובה הנזק בשומות שערכו.

10/06/2010

תיאוריית הקשר של הקישוריות / אהוד פלג *

משרד התקשורת בראשותו של השר משה כחלון והמנכ"ל עדן ברטל מוביל, בתקופה האחרונה, רפורמות צרכניות חשובות בתחום התקשורת.
האחרונה שבהן עוסקת בהפחתה משמעותית ביותר של דמי הקישוריות, צעד שצפוי להביא להגברת התחרות בשוק הטלפוניה הסלולרית, הנשלט היום על ידי 3 חברות הסלולר המחזיקות נתח שוק דומה.
ואולם לשר כחלון מגיעות מחמאות לא רק על צעד צרכני מבורך, אלא גם על אומץ-ליבו בהדיפת טענותיהם של התאגידים הסלולרים, כפי שהובאו בדיון בועדת הכלכלה בכנסת, לפיהן ביטול הקישוריות יגרור העלאת מחירים שתפגע בשכבות החלשות.

18/04/2010

העצמאות הצרכנית\ אהוד פלג*

בפסח חגגנו את היציאה משיעבוד לחירות. מהו ההבדל בין חירות  ועצמאות?
אמר שלום רוזנפלד:
חירות מתחילה במקום בו נגמר השיעבוד אך מסתיימת במקום שם מתחילה האדישות.
העצמאות היא ההבדל בין לחיות במצב של חופש – לבין מימושו של חופש זה, לקיחת אחריות על גורלך ובחירותיך.
אנחנו חיים במצב של חופש בחירה צרכני:
ביכולתנו להחליט בעצמנו מה נצרוך ולמה נסרב.
האם אנחנו מממשים חופש בחירה זה או שמא נוטים אנו להיות מתומרנים ונשלטים בידי עסקים חמדניים ואנשי שיווק ערמומיים?
החדשות הטובות הן שגם לשאלה זו – התשובה בידינו.

11/02/2010

עם ישראל בשבי הבנקים/ אהוד פלג*

הבנקים סיפקו לנו באחרונה הוכחה נוספת לכך שהם עושים במשק כבתוך שלהם, והציבור הוא למעשה קהל שבוי בידיהם הנאלץ לשלם עבור השירות הבנקאי הבסיסי והחיוני כל סכום שמטילים עליו.
לפני כשנה קבעה הממונה על ההגבלים העסקיים כי הבנקים העבירו ביניהם באופן אסור מידע הנוגע למחירי העמלות שהם גובים מהצרכנים. בעקבות הקביעה עירערו הבנקים בפני בית הדין להגבלים עסקיים ובאחרונה הגישו בקשת דחייה רביעית לבית הדין. הבנקים ממשיכים למשוך זמן, ומכך לא נותר אלא להסיק שהביקורת הקשה והמדיניות החדשה שעליה הכריזה נשיאת בית המשפט העליון נגד דחייה ומשיכה של הליכים משפטיים - כנראה לא חלה על הבנקים.

10/12/2009

תוכן קונקרטי לדוקטרינות עמומות: ניתוח התנהגותי של חוזים אחידים/ שמואל בכר -עיוני משפט לג (צפוי להתפרסם ב-2010).

הגישה ההתנהגותית רלוונטית לכל ענפי המשפט. מאמר זה דן בגזרה אחת מתוך מכלול רחב זה: דיני החוזים האחידים בהקשרם הצרכני. במסגרת זו מבקש המאמר לבחון כיצד משפיעות תובנות התנהגותיות על התנהגות הצדדים לחוזים אחידים ועל פיתוח הדין החולש עליהם, וכיצד יכולים דיני החוזים האחידים להגיב למציאות זו.

25/11/2009

מה העמלות לא מגלות / אהוד פלג*
 
אין חולק כי המצב היום בתחום הבנקאות במיגזר מישקי הבית ממשיך להיות נעדר תחרות: הצרכנים כמעט לא משווים בין מחיר השירותים הבנקאיים בבנקים השונים  והם אינם עוברים כמעט בין בנקים.
אחת התוצאות ממצב זה היא נטל עמלות העו"ש בגובה של כ-900 מיליון ש"ח לשנה שהציבור נידרש לשלם לבנקים.
הגיע הזמן שהציבור יבין את מה שהעמלות לא מגלות:
הבנקים מרוויחים עלינו פעמיים!!

19/08/2009

מים, מים, בשוויון /אהוד פלג*

האם ראוי כי מדינת ישראל תקבע מדיניות מים המתכחשת לערכיה?

בימים אלה החליטה מועצת רשות המים על שינוי דרסטי באופן חישוב תעריפי המים לצרכנים.  ההחלטה משנה את אופן החישוב הנוהג מאז קום המדינה לפיו כל הצרכנים משלמים מחיר אחיד ושוויוני למים. על פי ההחלטה מחיר המים יהיה שונה מצרכן לצרכן,  בהתאם לישוב בו הוא מתגורר. בישובים שאליהם הספקת המים יקרה יותר יצטרכו התושבים לשלם יותר. כך גם בישובים בהם צפוי "פחת גבייה" – כלומר ישובים בהם תאגיד המים או הרשות המקומית אינם מצליחים לגבות את דמי השימוש מכל התושבים. בישובים אלה יהיו ספקי המים רשאים להעלות את המחירים לכלל תושבי הרשות כדי לפצות את עצמם על גביית החסר.

07/06/2009

לנצח את "שיטת מצליח" / אהוד פלג*
 
אחת התופעות היותר מקוממות בחיי הסחר בישראל, כפי שעולה מן התלונות המגיעות למועצה לצרכנות, הוא הנוהג המכונה "שיטת מצליח". על-פי נוהג זה , נוקט בית-עסק או תאגיד נותן שירות במדיניות של חיוב צרכנים בלי הצדקה בתשלום מיותר, אם כתשלום יתר ואם כחיוב בגין שירות שכלל לא היה מקום לחייבם בו.

17/06/2009

הביצה שהתחפשה – פרסום סמוי לקטינים / שירה אוחיון
 
השימוש בטכניקת הפרסום הסמוי החל כבר בשנות השמונים עם יצא לאקרנים סרטו של סטיבן שפילברג – אי.טי. מאז עבר הפרסום הסמוי כברת דרך ארוכה והפך למרכיב בלתי נפרד בתוכניות טלוויזיה ובפלטפורמות מגוונות נוספות. בשנים האחרונות "גילו" גם המפרסמים הישראלים את נפלאות השימוש בטכניקת פרסום זו. כיצד פועלת השיטה? מהם היתרונות והחסרונות שלה? ומהם הקשיים המתעוררים כאשר קהל היעד הוא קטינים?

18/03/2009

התנהגות צרכנית משתלמת / עו"ד אהוד פלג
 
מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה ושיתפרסם לקראת יום הצרכן הבינלאומי החל ב- 15 במרץ, עולה כי מרבית הציבור בישראל שינה הרגלי צריכה בעקבות המצב הכלכלי.
כך לדוגמה 66% צמצמו יציאות לבתי-קפה ומסעדות, 73% קונים פחות מוצרי ביגוד והנעלה, 56% צמצמו חופשות ובתי-מלון, 67% מעדיפים לבצע את קניותיהם בחנויות מזון מוזלות ו- 62% מקפידים לערוך קניות באמצעות רשימה שמכינים אותה מראש.
תגובתו זו של הציבור מצביעה על התמודדות אקטיבית עם גורמים הפוגעים בכח הקנייה שלנו כצרכנים.

12/01/2009

זכות הביטול בעסקאות צרכניות: רגישות מוצדקת או ניצחון פירוס? / שמואל בכר וטל ז'רסקי
 
החוק מכיר במגוון עילות שבהתקיימן רשאי אדם לבטל – או לפנות לבית המשפט לצורך ביטול – חוזה. ברשימת העילות המצדיקות ביטול חוזה ניתן למנות, למשל, את אותם מצבם העולים לכדי פגם בכריתת החוזה: טעות, הטעייה כפייה ועושק. בנוסף, הזכות לביטול חוזה צומחת גם כאשר ישנה אי התאמה, ובאופן כללי יותר – כאשר החוזה הופר על ידי הצד השני.
 

06/11/2008

פרדוקס הייצוג בבית המשפט לתביעות קטנות: על תביעות ביטוח, פערי כוחות וכף רגלו של השופט* /ד"ר שמוליק בכר* ואבישי קליין*
 
בית המשפט לתביעות קטנות הוקם כדי להקל על האזרח הקטן להביא את ריבו בפני ערכאה שיפוטית מהירה, יעילה, ידידותית וזולה. כדי לקדם מטרה זו, חוק בתי המשפט מצמצם את אפשרות הצדדים להיות מיוצגים על ידי מיופה כוח בבתי המשפט לתביעות קטנות. בירור הסכסוך המשפטי ללא ייצוג מקצועי ותוך שחרור מכבלי דיני הראיות והפרוצדורה המקובלים אמור להנגיש את מערכת המשפט לאזרח הקטן, ולנטרל (או למצער – לצמצם מאוד) את פערי הכוחות והמומחיות שבין התובע הקטן לבין חברות נתבעות.

14/07/2008

פערי כוחות, חוזים צרכניים והגנת הצרכן/ ד"ר שמוליק בכר
 
מרבית החוזים מאופיינים בפערי כוחות. חוזי בנקאות, חוזי ביטוח, וחוזי תקשורת הם דוגמאות לחוזים בהם צד אחד (הבנק, חברת הביטוח, או חברת התקשורת) הינו בעל מידע רב, מומחיות, ניסיון, כוח כלכלי וחוסן עסקי, בעוד הצד השני (הלקוח , המבוטח או הצרכן) הוא לרוב אדם פשוט, חסר מומחיות ועוצמה כלכליים, שאיננו בקיא ברזי המשפט ואיננו מיומן בכתיבת חוזים.

24/02/2008

מאבק צרכני בישראל / עו"ד אהוד פלג
 
בתחומים רבים במשק נפגעות זכויות צרכנים מדרך התנהלותו של המיגזר העיסקי כלפיהם.
האם קיימת בישראל היתכנות למאבק צרכני מאורגן?
במאבק לקידום החקיקה בנושא הפיקוח על עמלות הבנקים הכריזה המועצה הישראלית לצרכנות על צו גיוס צרכני שתרם תרומה חשובה להצלחת המאבק. המבצע גרם לצרכנים רבים להציף את הדואר האלקטרוני של חברי ועדת הכלכלה בכנסת, בקריאה לעמוד בפני לחצי השכנוע המסיביים שהפעילו הבנקים נגד החוק המוצע.
מגמת ההתרככות בנחישותם של כמה מחברי – הכנסת עליה דיווחו אמצעי התקשורת כמה ימים קודם לכן, נעלמה כלא היתה, והחוק עבר למגינת ליבם של הבנקים.

02/03/2008

הגנת הצרכן במשפט העברי/ הרב פרופ' נחום רקובר
 
הרב פרופ' נחום רקובר מציג במאמרו: הגנת הצרכן במשפט העברי מגוון סוגיות צרכניות כפי שהן באות לידי ביטוי במשפט ובהלכה היהודית.
בין הסוגיות שנבחנות: הונאה במחיר, מידות ומשקלות, גניבת דעת ורמאות, הפקעת שערים, פיקוח על המחירים, הגבלת התיווך ופיקוח וענישה.                                                                                         למאמר המלא

30/10/2008

הסכמי פשרה בתובענות ייצוגיות צרכניות: האומנם win-win situation? / הדס דגן
 
באחרונה אנו מתבשרים על יותר ויותר הסכמי פשרה בהליכי תובענות ייצוגיות צרכניות. הסכמי הפשרה הם הדרך הנפוצה לסיום ההליך של תובענות ייצוגיות צרכניות. אך האם מדובר גם בדרך הראויה והטובה ביותר לסיום ההליך?

24/02/2008

הגינות בצרכנות – זה תלוי בנו ! / עו"ד אהוד פלג
 
זכויות צרכניות הופכות למציאות רק אם פועלים למימושן
 
ארועים סוערים מטרידים באופן מתמיד את מנוחתו של האזרח הישראלי: מציאות בטחונית בעייתית. שערוריות פוליטיות. פרשיות פליליות.
אולם דומה לעיתים כי את הכעס הרב ביותר מצליחה לגרום לו דוקא תופעה יומיומית ושולית לכאורה: העוולות הצרכניות.

24/06/2008

על הסדרה ראויה של חוזים צרכניים מקוונים: בין קידום המסחר המקוון להגנת הצרכן /
ד"ר שמוליק בכר וד"ר טל ז'רסקי
 
 יותר ממיליארד בני אדם ברחבי העולם משתמשים כיום ברשת האינטרנט, וקרוב לשני מיליארד צפויים להשתמש בה עד לשנת 2010. בתוך מגמה כלל עולמית זו, המסחר הצרכני המקוון הוא אחת התופעות המרכזיות והמעניינות המתפתחות ברשת האינטרנט. היקפי המסחר האלקטרוני גדלים משנה לשנה, תוך שינוי דרמטי של כללי המשחק העסקיים. במסגרת זו יוצרת רשת האינטרנט דינמיקות המעודדות התפתחויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות שונות ומגוונות. באופן טבעי, התפתחות זו מביאה עימה גם גידול בנקודות הממשק שבין העולם המקוון לבין עולם המשפט.
מאמר זה מתמקד בעסקאות צרכניות מקוונות הנכרתות בין ספּקים לבין צרכנים ברשת האינטרנט. על המדיניות המשפטית החולשת על חוזים צרכניים מקוונים להגשים שני יעדים מרכזיים, אשר לעתים סותרים זה את זה. מחד גיסא, על המשפט להגן על הצרכן המקוון. מאידך גיסא, על המשפט לדאוג לקידומו של המסחר המקוון.

25/06/2008

חרם צרכנים: יש חיה כזאת / ד"ר שמוליק בכר
 
חרם צרכנים זכה באחרונה לעדנה יחסית. הכרזות על חרם צרכנים, עם רמות ביצוע והצלחות משתנות ושנויות במחלוקת, נשמעות לא פעם. דוגמאות בולטות מהשנתיים האחרונות כוללות את הקריאות לחרם צרכנים כנגד צ'רלסטון בטענה לגביית תעריף מוגזם עבור במשחקי מונדיאל 2006; כנגד ארומה תל אביב לאחר התבטאותו הגזענית של סער שפע, מבעלי הרשת; כנגד רשת ארקפה בגין אפליית בני מיעוטים בקבלה לעבודה; כנגד מפעילת כביש 6 בגין העלאת מחירי אגרת הנסיעה; כנגד הבנקים בשל עמלות רבות ומופרזות (כשבאחרונה נעשה ניסיון נוסף להסדיר את עניין באמצעות רגולציה); כנגד חברות הסלולר, כנגד רשת "חצי חינם", ועוד כהנה וכהנה.

27/04/2008

החירות להתחרט / עו"ד אהוד פלג
 
פסח הוא חג היציאה משיעבוד לחירות. אכן, החירות היא בין הערכים החשובים ביותר לאדם.
החירות היא גם הזכות הבסיסית המוקנית לצרכנים – חופש הבחירה בעת התקשרות בהסכמים. קיימת הבנה כי יש לכבד הסכמים בתנאי ששיקפו בחירה מתוך רצון חופשי של הצרכן.
השאלה היא עד מתי מתקיימת זכות הצרכן לבחור מתוך רצון חופשי:
האם היא מסתיימת ברגע ההחלטה לבצע את העיסקה, או שמא היא משתרעת גם על פני פרק הזמן שלאחר ההתקשרות, וכוללת בתוכה את האפשרות להתחרט?

25/06/2008

ילדים קטנים, צרכנים גדולים. מדי. / ד"ר שמוליק בכר
 
השמנת יתר היא מגיפה בריאותית הולכת ומחריפה. הגורם המרכזי להשמנת יתר הינו צריכת קלוריות מוגברת, הנגרמת בראש ובראשונה מצריכת מזון עתיר שומן ומשקאות עתירי סוכר וקלוריות. השמנת יתר והרגלי תזונה לקויים תורמים לתמותה מוקדמת ולמחלות קשות שונות. השמנת יתר גם פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים. בנוסף, מעמדם הסוציו-אקונומי של אנשים שמנים נמוך יותר. על כך מתווספים הסטיגמה החברתית והקשיים הנפשיים שלעיתים נלווים להשמנה, בעיקר בגילאים הצעירים יותר.

25/05/2008

כדאי שהצרכן יהיה צודק  /    זאב ש. פרידמן
 
עסקה אידיאלית הנערכת בין עוסק לצרכן מתחילה בהסכם- הסכמה, ממשיכה באספקת  מוצר או שירות ואמורה להסתיים בשני צדדים מאושרים. כשמשהו משתבש במהלך העסקה,  ברור כי אין שני צדדים מאושרים ונפתח הליך שבו הצרכן מתלונן, בשלב הראשון נגד המוצר ו/או השירות. על מה על  העוסק לתת דעתו בבואו לטפל בפניית הצרכן?

07/08/2008

נתקלת בבעיה מול חברת הביטוח? ייתכן שיש פתרון קל וזול משחשבת.../ נעמה שוורץ
 
פנית לחברת הביטוח ולא נענו לפנייתך? בחברת הביטוח התייחסו אליך באופן מזלזל? חברת הביטוח מסרבת לפצותך? חשוב לדעת, כי אין זה "סוף הסיפור". ישנה אפשרות לברר את העניין שלא באמצעות פנייה לערכאות, ואולי אף לקבל את המגיע לך ללא מעורבות של עורכי דין ובתי משפט.

02/07/2008

צרכנים קטנים, כסף גדול ופרסומות מושקעות /ענת צוקר

ילדים מהווים כרבע מאוכלוסיית המדינה ויש להם נתח נכבד באוכלוסייה הצרכנית בישראל. יצרנים ופרסומאים ערים לעובדות אלו: ההשקעות בפרסום לילדים ונוער בישראל עומדות על כ-200 מיליון ש"ח. את עיקר המשאבים מפנים מפרסמים לפרסומות טלביזיוניות. הטלביזיה מהווה את הפלטפורמה היעילה והנגישה ביותר מבחינת המפרסם, בין היתר משום שילד בישראל צופה בממוצע כ-3 שעות ביום בטלביזיה.
לישיבה ממושכת זו מול המסך השפעות שליליות רבות ומגוונות. כאשר עוסקים בפרסומות טלביזיוניות המופנות לקטינים באופן ספציפי, ההשפעות השליליות של פרסומות אלו יכולות לבוא לידי ביטוי בהטעיית הקטין; בהפעלת מניפולציות שיגרמו לו לקבל החלטות שגויות וישכנעו אותו לצרוך, או לבקש מהוריו לצרוך, מוצרים או שירותים שאינו זקוק להם; ובהשרשת התנהגות שלילית ולא רצויה ובעידודהּ.

20/03/2008

צריך שניים לטנגו /עו"ד אהוד פלג
התנהגות הצרכנים משפיעה על רווחי העסקים – זהו כח שצריך לדעת לנצלו  
ידוע כי בחיים – לא הכל תלוי בנוי. החכמה היא לראות איך משפיעים בעזרת מה שכן תלוי בנו – גם על נושאים שבאופן ישיר אינם תלויים בנו. כך הדבר גם בתחום הצרכנות.
כידוע, היצע וביקוש הם גורמים מרכזיים בקביעת מחירים לצרכנים. מוצר או שירות המוצע בכמויות גדולות (היצע גבוה) בהשוואה למספר הצרכנים המבקשים לרכשו – מחירו צפוי להיות נמוך. מוצר או שירות לגביהם הביקוש רב מן ההיצע – כלומר מוצר או שירות שיש להם דרישה בשוק – מחירם צפוי להיות גבוה. ההסבר לכך הוא שכשהביקוש הוא נמוך – צריכים היצרנים והמשווקים להתאמץ ולחזר אחרי הלקוחות, ועושים זאת בין היתר בהורדת מחירים.

26/02/2008

"מודה ועוזב ירוחם": הצרכן הישראלי מכה על חטא / עו"ד זאב ש. פרידמן
 
הצרכן הישראלי הממוצע צריך לסלוח לעצמו על כל החטאים הצרכניים שביצע במהלך השנה: הוא שילם יותר ממה שהיה צריך, חתם על הסכמים בלי לקרוא אותם , מסר את פרטי כרטיס האשראי שלו לכל דורש וויתר לעסקים שפגעו בו. את העונש, אגב, הוא כבר קיבל
 

24/02/2008

משקל נגד צרכני / עו"ד אהוד פלג
 
התכונה הרבה סביב חוק ניוד המספרים שנכנס לפני שבוע לתוקף, יש בה כדי ללמד על יכולת השפעתו של צרכן בחיי המסחר במדינה.
חוק זה מאפשר לכל לקוח של חברת טלפון לעבור לחברה מתחרה, תוך שמירה על מספרו.
חשיבותו בכך שהוא מנטרל את אחד המכשולים הגדולים שניצבו בפני התפתחות של תחרות – כבילתם של לקוחות לחברה הנוכחית באמצעות מספרם.

25/05/2008

חשבון נפש נוקב שקיבל רק את אישורו של מנהל החשבונות/ זאב פרידמן
 
"מודה ועוזב ירוחם". בפרוס השנה החדשה, כמידי שנה, נביא חשבון נפש צרכני שמוסר השכל בצדו.
ערבו של ראש השנה הוא זמן מצוין לבעל עסק משגשג כמוני לערוך חשבון נפש ולבחון את הדרך בה התייחסתי ללקוחות הנהדרים שלי. סוף סוף הם אלו שניפחו לי את חשבון הבנק, מימנו לי את המכונית, הדירה, ובעצם, את כל מה שיש לי.
אה, עכשיו אני נזכר, הכל התחיל עם התכנון. ריכזתי את הרעיונות הגאוניים  שלי שאפילו הפרופסורים בפקולטה לשיווק לא היו עולים עליו.
הרעיון היה ממש מקורי ופשוט - למכור כמה שיותר וביוקר.