המועצה > סוגיות צרכניות > כל הסוגיות הצרכניות > מיצוי זכויות הצרכנים בביטול עסקת תיירות בעקבות וירוס הקורונה

 

מיצוי זכויות הצרכנים בביטול עסקת תיירות בעקבות וירוס הקורונה

 

במועצה הישראלית לצרכנות התקבלו תלונות רבות בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, בהן נמסר כי על אף אזהרות המסע של משרד הבריאות בעניין זה חברות התעופה ומארגני נסיעות מסרבים לחזיר כספים לצרכנים שבטלו את הנופש. המועצה לצרכנות נותנת מענה לשאלות העולות מהתלונות

 

שירות

 

בעקבות התפרצות הוירוס אני מעוניין לבטל את הטיסה ביוזמתי, מה עלי לעשות?
ראשית יש לבדוק האם ניתן עדיין לבטל את העסקה בהתאם למודעים הקבועים בחוק? בעסקאות מכר מרחוק (עסקאות שבוצעו באינטרנט או בטלפון) רשאי הצרכן לבטל את העסקה בתוך 14 ימים ממועד ביצוע העסקה או ממועד קבלת טופס הגילוי – לפי המאוחר - בתנאי שנותרו למעלה מ – 7 ימים (לא כולל שבת וחג) לפני מועד הנסיעה. דמי הביטול  הם 5% או 100 ₪ לפי הנמוך ביניהם עבור כל כרטיס.


מה המועד האחרון לביטול לאזרח ותיק, עולה חדש או בעל מוגבלות?
אזרח ותיק שביצע את העסקה  (מעל גיל 65), עולה חדש, או בעל מוגבלות רשאי לבטל עסקה שבוצעה בטלפון או בצ'ט בתוך 4 חודשים מיום הרכישה או ממועד קבלת טופס הגילוי, לפי המאוחר מביניהם, ובתנאי שנותרו למעלה מ – 7 ימים (לא כולל שבת וחג) לפני מועד הנסיעה. דמי הביטול שישלם הצרכן הם 5% או 100 ₪ לפי הנמוך ביניהם עבור כל כרטיס.


קיבלתי הודעה שהטיסה בוטלה בעקבות נגיף הקורונה. מהן זכויותי?
במקרה של ביטול טיסה על ידי חברת התעופה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, מדובר בכוח עליון. על כן חברת התעופה פטורה מתשלום פיצוי ומחויבת להשיב לצרכנים את כספם, או לאפשר להם לבחור כרטיסים לטיסה חלופית – לפי בחירת הצרכן.


המועד לביטול על פי החוק חלף. האם ניתן לבטל את החופשה בעקבות אזהרת מסע או המלצת משרד הבריאות?
אם רכשתם פוליסת ביטוח ביטול נסיעות מכל סיבה (לא רק ביטוח בריאות) פנו לחברת הביטוח. אם לא רכשתם ביטוח ביטול נסיעות לחו"ל מכל סיבה, לעמדת המועצה הישראלית לצרכנות, המלצת משרד הבריאות להימנע מנסיעה למדינות בהן קיימת סכנת הידבקות מקנה לצרכנים הזכות לבטל את העסקה בשל סיכול.

 

סוכן הנסיעות/חברת התעופה מסרבים להחזיר לי את כספי. מה עלי לעשות?

אם סוכן הנסיעות או חברת התעופה מסרבים להחזיר לכם את כספכם, בית המשפט מוסמך להכריע בעניין ולקבוע האם  במקרה הספציפי הצרכן זכאי להחזר כספי ומה גובה ההחזר המגיע לו, בהתאם לנסיבות: מה מדיניות ספקי השירותים בחו"ל? מה הצעדים שננקטו על ידי סוכן הנסיעות/המארגן על מנת למזער את נזקו של הצרכן, האם הוצע שינוי של היעד ועוד'. בכל מקרה, הצרכנים שבטלו את טיסתם זכאים להחזר מיסי הנמל. בהקשר זה, מומלץ לבדוק מה קובעת מדיניות הביטולים של ספקי השירותים בחו"ל, ולתעד את הדברים.


 

קישורים רלוונטיים נוספים:

 

ביטול עסקה לרכישת שירותי תיירות בימי שגרה - כל המידע לצרכן ושאלות ותשובות

 

תיקון לחוק שירותי תעופה בתקופה הקורונה (הוראת שעה) - שאלות ותשובות

 

הנחיות לצרכנים לצורך הגשת תביעה נגד חברות תעופה שביטלו טיסה בעקבות משבר הקורונה ולא החזירו לצרכנים את כספם