על מה צרכנים מתלוננים? | • הפעלת לחץ שיווקי על ידי סוכנים - טענות, הסברים ומצגות הטוענים כי מי הברז מזוהמים, עלולים לפגוע בבריאות, תורמים להזדקנות העור או מקצרים את תוחלת החיים של מכשירי החשמל הביתיים.
• "הוקוס פוקוס"- "ניסוי אלקטרוליזה"- הכנסת אלקטרודות למי הברז, דבר ההופך את המים לירוקים, בגלל התפרקות תחמוצת ברזל, שמשכנעת אנשים לחשוב שהמים מזוהמים, אף שבמים אין כל בעיה.
• הטעיה וניצול מצוקה ע"י סוכני מכירות- הטעיה של אוכלוסיות חלשות, כגון קשישים ועולים, כי שתיית מי ברז עלולה לפגוע בבריאות והפעלת לחץ שיווקי חזק. לעתים הסוכנים מציגים את עצמם כעורכי סקר איכות מים או כנציגי גוף רשמי.
• פיתוי צרכנים לרכוש מתקן מים - הבטחת מתנות ופיתויים שלמעשה מייקרים את העסקה, למשל: הצעת חלק נוסף במתנה, שהחלפתו בעתיד כרוכה בתשלום.
• טענת שווא על קיום מבצע שעומד להסתיים - האצה בצרכנים לרכוש מתקני מים בטענה כי המבצע מסתיים, או שהמבצע בחסות של מלכ"ר או גורם תורם מחו"ל.
• אי גילוי המחיר הכולל של המתקן או עלות סננים ונורות- הצגת מחיר של 3000 ₪ למוצר שאמור לפעול 3 שנים ואי ציון העובדה כי למחיר יתווספו עלויות נוספות משמעותיות של חלקי חילוף - סננים ונורות.
• אי גילוי של פרטים - בעסקת מכר מרחוק, למשל הזמנה טלפונית או אינטרנטית, על העסק לגלות לצרכן לפני העסקה את פרטי העסק, המחיר הכולל, תכונות עיקריות של המוצר או השירות, האחריות, ופרטים בדבר זכות הצרכן לבטל את העסקה.
• סירוב לבטל עסקה בתוך 14 יום - אף על פי שלצרכנים יש זכות חוקית לעשות כן בעסקאות רוכלות ובעסקאות של מכר מרחוק.
• מתן אחריות מוגבלת לחצי שנה בניגוד לחוק – החוק מחייב אחריות לשנה על מוצרי חשמל שמחירם מעל 150 ₪.
• התחמקות מאחריות לתיקונים.
• תקלות רבות, כגון נזילות, רעשים, אי-קירור או אי-חימום.
• הפילטר תקין חודש במקום חצי שנה- חודש לאחר החלפת הפילטר הוא מפסיק לתפקד, אף על פי שהוא אמור לפעול חצי שנה.
• זמן המתנה ארוך לטכנאי.
• זמן המתנה ארוך למכשיר שנלקח לתיקון במעבדה.
• מחסור בחלקי חילוף.
• חיוב בתשלום בגין חלפים - אף על פי שהצרכן לא קיבל מידע מראש לגבי התשלום.
• שימוש ללא הרשאה בכרטיס האשראי - גביית תשלומים ללא הרשאה מטעם הצרכן.
|
מה כדאי לשקול לפני בחירת מתקן מים מתאים? | • איכות מי הברז בישראל- משרד הבריאות ממליץ לשתות את מי הברז בישראל ומחייב רשויות מקומיות לערוך בדיקת איכות של מי השתייה ויידוע התושבים. סעיף 238(ב)(1) לפקודת העיריות מחייב את העירייה לפרסם מידע ולשלוח לצרכן המים מידע על האיכות התברואתית של מי השתייה, בהתאם לתקנות בריאות העם (איכותם התברואתית של מי השתייה), המגדירות את איכות המים בפרמטרים מיקרוביולוגיים, כימיים ופיזיקליים. איכות מי השתייה בישראל גבוהה מאוד, ובמקרים בודדים שבהם מתגלות חריגות נמסרת התראה לתושבים. • מתקן/כד מים מינרליים או מתקן/מטהר מי ברז מסוננים- במתקני מים מינרליים המים שאובים ממעיינות, ולא מושפעים כלל ממי הברז. החלפת הכד כרוכה בהנפה של 20 ליטר מים, ובנוסף קיים חשש להצטברות חיידקים וזיהומים בפייה המחברת לכד המים. במתקן מים מסוננים הצרכן פטור מסחיבה והחלפה, אך גם הסינון הוא חלקי, שהרי בסופו של דבר מדובר במי ברז שעוברים תהליכים כימיים. המתקן דורש תחזוקה וכן החלפת מסננים ואביזרים אחרים אחת לכמה זמן. • שיטת הסינון/טיהור - קיימות כמה שיטות סינון: מסנן מכני, מסנן פחם, טיהור מיקרוביאלי ומערכות המבוססות על עקרון האוסמוזה ההפוכה . בררו מראש באיזו שיטה נעשה הסינון. |
מה יש לברר לפני קניית בר מים ובו מטהר/מסנן? | • תקן ישראלי 1505- זהו תקן רשמי, היינו מחייב, החל על מערכות לטיפול במי שתייה לשימוש ביתי, סינון וטיהור. התקן מתייחס לכלל המערכות, חוץ מאוסמוזה הפוכה, ומחייב כי בעלון ההוראות יצוינו בין היתר הפרטים האלה: אורך חיי המסננים וכל רכיב מתכלה אחר, בליטרים וביחידות זמן.
הוראות תחזוקה, לרבות הוראות להחלפת אמצעי הסינון/טיהור המתכלים ואורך חייהם.
הוראות טיפול במערכת ותחזוקתה, שקיומן ימנע את הסכנה של התרבות מיקרואורגניזמים במשך הזמן.
אם התקנת המערכת, פירוקה ותחזוקתה צריכים להיעשות ע"י היצרן או נציגו המוסמך חובה לציין זאת. כמו בכל תקן, ניתן לעיין בתקן ללא עלות בספרית מכון התקנים.
• תו תקן של מכון התקנים הישראלי – תו תקן הינו תו המעיד כי המוצר עומד בתקן. רשימה של מטהרי מים בעלי תו תקן מופיעה באתר מכון התקנים. שימו לב שחלק מהחברות מציגות כאסמכתא רק את תקן 900, הנוגע לבטיחות מכשירי חשמל לשימוש ביתי, וזה לא מספיק.
• עלות ההתקנה ומידת מורכבותה - יכול להיות שהתקנה עצמאית, למרות החיסכון בעלויות, יכולה להיות בעייתית במקרה של מטהר מים ועלולה לפגוע באחריות.
• עלות תחזוקת המטהר וקלות החלפת החלפים - אחזקת בר מים כרוכה לרוב בהחלפת סנן אחת לתקופה – שישה חודשים או יותר - ולפעמים החלפה של חלקים נוספים, כמו נורה אולטרה-סגולית. בררו מראש מה מחירם של החלפים ובאיזו תדירות יש להחליפם, וכן ודאו כי ההחלפה פשוטה (או לחלופין, מה מחיר הזמנת טכנאי שירות לצורך העניין).
• אחריות - בכל מכשיר חשמלי שמחירו למעלה מ- 250 ₪ אתם זכאים לשנת אחריות חינם. בדקו את תקופת האחריות ומה היא כוללת ואם יש בה סייגים, כגון במקרה של לחץ מים גבוה במיוחד בדירה או במקרה של הצטברות אבן במערכת החימום.
• ויסות טמפרטורה - לפונקציה זאת יש השפעה על המחיר. חשבו מראש עד כמה היא חשובה עבורכם. אם החלטתם לרכוש מתקן עם ויסות טמפרטורה, ויש ילדים בבית - בדקו אם יש במכשיר התקן בטיחות שימנע גישה ישירה למים החמים.
• מידות, נוחות שימוש- בדקו אם המתקן יתאים לביתכם מבחינת המידות, אם נוח להכניס בו כוס או בקבוק, ומהו אופן הלחיצה. נסו להשתמש בו ממש, ואל תסתמכו על פרסומים והסברים בע"פ בלבד.
• עיצוב וצבע- לבר מים יש נוכחות ויזואלית במטבח. שימו לב לעיצוב ולצבע.
• אורך חיים מומלץ ע"י היצרן (לפי כמות המים המסוננת)- בררו וקבלו בכתב את המידע מהו אורך החיים המומלץ ע"י היצרן.
|
מה יש לברר בעת קבלת המכשיר? | • קריאת ההסכם עם העסק- יש לבדוק אם ההבטחות שניתנו בעל פה ע"י נציג המכירות מופיעות בהסכם הכתוב.
• תעודת אחריות- יש לבדוק אם התעודה תואמת את המובטח.
• קריאת הוראות השימוש – קריאה יסודית יכולה למנוע בעיות תחזוקה מאוחר יותר.
• שמירת ההסכם, האחריות והוראות השימוש - חשוב לשמור על תעודת האחריות של המוצר, כדי שבמקרה של בעיה יהיה קל להוכיח את תאריך הקנייה (אם הקנייה נעשתה באשראי – יהיה אפשר לשחזר אותה גם אם התעודה הלכה לאיבוד). כדאי לשמור בבית תיק ובו ריכוז של תעודות האחריות, הקבלות וחוברות ההדרכה של כל מכשירי החשמל.
• בקנייה מאתר אינטרנט- זכרו שיש לכם זכות לבטל את העסקה במקרה שהמוצר מגיע פגום או אינו תואם את המובטח וגם במקרה שאתם מתחרטים. יש לכם זכות לבטל את העסקה תוך 14 יום מיום האספקה . במקרה כזה צריך לשלוח הודעת ביטול בכתב. אם הביטול לא נעשה עקב פגם או אי התאמה, יש לשלם דמי ביטול בשיעור 5% מהתמורה או 100 ₪, לפי הסכום הנמוך מביניהם. העסק יהיה זכאי לדרוש מכם שווי פיצוי נוסף אם ערך המוצר פחת כתוצאה מהרעה משמעותית במצבו. פתיחת האריזה אינה מהווה ירידת ערך, ואם העסק מחייב אתכם בתשלום בשל פתיחת האריזה, פנו למועצה לצרכנות.
|
מה עושים כשיש בעיות ותקלות? | • העסק נמנע מלכבד הודעת ביטול בעסקת רוכלות או מכר מרחוק - בניגוד לחוק המזכה את הצרכן בזכות לביטול העסקה תוך 14 יום ממועד העסקה או מועד קבלת המוצר, חשוב לתעד את הודעת הביטול- לשלוח אותה בדואר רשום או בפקס המדפיס אישור משלוח.
• לא יידעו אותי על הצורך בחלפים - אם השימוש במכשיר כרוך בהתקנת חלפים, למשל סנן ונורה, שעלותם ניכרת, היה על העסק ליידע את הצרכן בעובדה מהותית זו לפני הקנייה. אם העסק לא עשה זאת ופגע בכך בצרכן, הצרכן יכול לתבוע פיצויים על הנזק שנגרם לו בהתאם להוראות סעיפים 31 ו- 32 לחוק הגנת הצרכן.
• גיליתי כי גובים כספים מחשבוני ללא אישור- לעסק אסור לעשות שימוש בפרטי תשלום, כגון חשבון בנק או כרטיס אשראי, אלא לשימוש שלמטרתו ניתנו פרטים אלה. אם העסק עשה שימוש כאמור עליו להפסיקו מיד.
• המים נראים מזוהמים, מלאי חול או "חלודים", או שטעמם מר והם אינם ניתנים לשתייה- סיבה נפוצה לכך היא הימנעות מתחזוקה נכונה של הפילטרים.
• המערכות אינן פועלות, נגרם נזק במהלך ההתקנה, נזילות, רעשים, אי-קירור או אי-חימום- יש לפנות לעסק.
• העדר תחזוקה - מערכת טיהור מים מחייבת תחזוקה שוטפת - ניקוי, החלפת סנן. הימנעות מתחזוקה פוגעת ביעילות ואף עלולה לגרום להתרבות חיידקים ולפגיעה באיכות המים.
|
רוצים להתלונן? | • פנייה לעסק - במקרה של בעיה, יש לברר אותה ראשית עם בית העסק. מומלץ לשמור את פרטי הבירורים למקרה שיהיה בהם צורך בעתיד - תיעוד שיחות הטלפון, שמירת המכתבים שנשלחו על נספחיהם וכו'.
• תלונה נגד בית העסק - אם הבעיה לא נפתרה אפשר לפנות למועצה לצרכנות.
• תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות - אם הבעיה לא נפתרת, אפשר להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות. לשם כך רצוי להיעזר בהדרכת המועצה.
|
מה אפשר ללמוד מפסיקת בית המשפט? | ריכזנו כמה פסקי דין, שהעיון בהם עשוי להועיל בהבנה של ההתנהלות בתחום, במקרים של ליקויים שכיחים, התנהלות העסקים וההתנהלות בבתי המשפט: • טענת עסק כי האחריות היא לשישה חודשים בלבד
שלושת התובעים רכשו מכשיר לטיהור מים בעקבות פרסום בקטלוג של חברת ויזה, שבו צוין: "אחריות שנה על המיניבר, האחריות כפופה לתעודת האחריות". לאחר זמן קצר התגלו אצל התובעים תקלות חוזרות ונשנות (נזילות, רעשים, אי-קירור או אי-חימום ועוד). החברה טענה כי על-פי תעודת האחריות, האחריות לגוף החימום היא לשישה חודשים בלבד. התובעים ביקשו לבטל את העסקאות ולקבל את כספם בחזרה, ואולם החברה סירבה. בית המשפט סבר כי מהפרסומת אפשר להבין כי האחריות לשנה חלה על כל החלקים של המיניבר, לרבות גוף החימום - שהוא חלק מהותי מהמכשיר. לאור התנהלות החברה, בית המשפט הורה לבטל את העסקאות ולהשיב לתובעים את כספם. תק עפולה 3441/06/07 משה נ' א.א. מעיינות בע"מ• חברה שלא תיקנה את המתקן תוך זמן סביר פיצתה והחזירה מלוא הסכום
התובעת רכשה מהחברה הנתבעת מתקן מים. לאחר חודש החלו להתגלות בו ליקויים, ואלה לא תוקנו למרות ביקור נציגי החברה. בהמשך נלקח המתקן לבדיקה לתקופה ארוכה, ובסופה הושב במקומו מכשיר חלופי, שאינו חדש. בית המשפט קבע כי החברה היפרה את התחייבותה כלפי הצרכנית, וכי לא פעלה לתיקון הליקויים בתוך פרק זמן סביר. לאור כך, ההסכם יבוטל והצרכנית תקבל את מלוא הסכום ששילמה, בתוספת פיצוי בגין עוגמת נפש בסך של 1000 ₪. תק פ"ת יצחק רבקה נ' יוגל שיווק מיטל בע"מ • מים לא טעימים, מרירים ולבנים, והעסקה בוטלה
התובעת רכשה מערכת טיהור על סמך הבטחת העסק כי טעם המים בבית ישתפר ולא תהיה אבנית במים, ולאחר שטעמה את המים ממתקן דומה בעסק. לאחר ההתקנה המים היו לבנים ומרירים בשל נוכחות אבנית. בית המשפט הורה על ביטול העסקה בשל טעות, שכן אילו ידעה התובעת כי טעם המים בביתה לא יהיה כטעם המים בחנות לא הייתה רוכשת את המכשיר. תק רמלה גולדברג אינה נ' סופר פילטר מערכות לטיהור מים
• נזק לדירה בשל הצפה בעקבות התקנה לא תקינה של מטהר מים - נפסק פיצויהתובעת רכשה מטהר מים. חודשיים לאחר שהותקן הייתה הצפה בדירה שפגעה ברצפת הפרקט ובחפצים נוספים. נזקי ההצפה פוצו ע"י חברת הביטוח. הוגשה תביעה לגבי נזקים עקיפים. נקבע כי ההצפה מקורה בכשל שמקורו בתכנון לקוי ובהתקנה לא זהירה שגרמה סדק ראשוני שהלך וגדל בעת השימוש עד ליצירת הסדק שממנו פרצו המים. בית המשפט חייב את הנתבעות לפצות את התובעת בגין מתקן המים, חידוש הדברה, השתתפות עצמית וכינון מול חברת הביטוח, ו- 10,000 ₪ בגין אובדן ימי עבודה ועוגמת נפש. תא (ת"א) 012014/06 כהן ארנה נ' עמוסי-נגר יבוא ושיווק עוגן בע"מ, י.אלי שיווק והפצה בע"מ ונ.ס.א. תעשיות מים בע"מ
|
מסמכים מעניינים בנושא: | |
|