המועצה > מדריכים > מדריכי קנייה ושימוש > המדריך לקניית רכב

המדריך לקניית רכב
 
המועצה לצרכנות ריכזה עבורכם מידע וכמה בעיות שכיחות בתחום זה, מתוך כוונה למנוע מכם מצבים לא נעימים ולאפשר לכם רכישה נבונה.
 
 
 

לפני שקונים - מה כדאי לברר?
 
• מה מתאים לנו? לפני הכול, החליטו מהי המסגרת הכספית שלכם, והגדירו את סוג הרכב הדרוש לכם, על-פי הצרכים האמיתיים שלכם בהווה. התייעצו עם מכרים לגבי סוג הרכב והתאזרו בסבלנות. רכב משומש לא קונים מהר ובלחץ!

• מחיר המחירון אינו תורה מסיני - מחיר המחירון מהווה המלצה בלבד, ולא פעם רכב נמכר במחירים גבוהים או נמוכים באחוזים ניכרים  ממחיר המחירון המקובל. בדקו  כמה כלי רכב מהסוג שבחרתם, ובררו מה המחיר הנדרש עליהם בהתחשב בנתונים (מספר בעלויות, מספר הקילומטרים שעבר וכו'), כדי לדעת יותר על הקשר בין מחיר המחירון למחיר השוק של הרכב שבו אתם מעוניינים.

 
רכישת רכב משומש  - המלצות לצרכנים
 
 • לא קונים חתול בשק - היזהרו מחתימה על הסכם טרם ההחלטה הסופית לרכוש את הרכב, וכמובן טרם עריכת הבדיקות הנחוצות לשם כך.  אפשר להתקשר בזיכרון דברים, המתנה את התוקף שלו בכך שהרכב אכן עומד בתנאים שמסכימים עליהם, אך יש לזכור שלא תמיד צופים מראש את כל הבעיות שעלולות לעלות במהלך הדברים.

• בדיקות מקדמיות ובדיקות מקצועיות - בקניית רכב משומש כדאי לא להסתמך על הצהרות המוכר אלא  לקחת את הרכב לבדיקה מקצועית במכון לבדיקת רכב. טרם ביצוע הבדיקות,  ובמקרה שמוכר הרכב מעיד כי הרכב נטול פגעים ו"נקי מתאונות", החתימו אותו על זיכרון דברים, שלפיו אם מתגלים פגמים מהותיים שלא צוינו על ידו, אזי עלות הבדיקות תהיה על חשבונו.  

 בדיקת מסמכי הרכב - בדיקת מספר הבעלים הקודם של הרכב, מספר הקילומטרים שעבר, פגיעות שנגרמו לו, זהות המוכר. אם המוכר הינו עוסק ברכב, החוק  מחייב אותו למסור לקונה טופס גילוי אודות הרכב לפני חתימת החוזה.

• בדיקת הרכב במכון לבדיקת רכב - בדיקה  והתייעצות לגבי הממצאים אחרי הבדיקה במכון עם מוסך היבואן או עם  מוסך אחר שאתם סומכים על חוות דעתו. בררו בעצמכם באיזה מכון כדאי לבדוק את הרכב, ואל תסמכו על המלצת המוכר למכון מסוים. שימו לב - אל תסתפקו בהצגת בדיקת רכב קודמת ישנה. דרשו לבדוק את הרכב בעצמכם שוב טרם הקנייה. בדקו את המערכות האלקטרוניות ואת מחשב הרכב במוסך היבואן, והתייעצו לגבי הממצאים.

• בדיקה בעין לאור יום - בדקו את הרכב באור יום, כך שתוכלו לבחון את מצבו החיצוני בצורה הטובה ביותר. חפשו הפרשי צבעים, פח בולט, ושאריות צבע; הביטו בתא המטען; בדקו את הצמיגים; פתחו מכסה מנוע; בדקו את הריפודים המקוריים (מתחת לכיסוי); בדקו את המצבר ואת תאריך הייצור שלו (מצברים בני שלוש שנים בד"כ מוחלפים); וכו'. 

• בדיקת רישיון הרכב - בדקו את מספר הבעלים המופיע ברישיון (יד ראשונה=בעלים קודמים 00, יד שנייה=בעלים קודמים 01). חברה פרטית או ליסינג כיד ראשונה לא יופיעו בהערה ברישיון הרכב - מידע זה  אפשר לבדוק במשרד הרישוי. זכרו שככל שמספר הבעלויות רב יותר, ערכו של הרכב נמוך יותר.

• עיון בתעודת הזהות של המוכר - ודאו כי המוכר הוא אכן הבעלים של הרכב (באמצעות ת"ז של המוכר). אם לא - ייתכן שמדובר בסוחר לא מורשה.

 בדיקת שעבודים - בדקו אם רשומים שעבודים או עיקולים על הרכב ברישיון הרכב ובמשרד הרישוי (ייתכן שיש שעבוד או עיקול שעדיין לא נרשמו ברישיון. ניתן לפנות למשרד הרישוי למידע   בטלפון: 5678*). אם המוכר הינו חברה בע"מ מומלץ לבדוק ברשם החברות אם קיים שעבוד.

 בדיקת ספר הטיפולים של הרכב - בדקו מתי בוצע הטיפול האחרון, מתי הוחלפו חלקים כגון המצמד, הבלמים ורצועת הטיימינג, ומהו מספר הקילומטרים שעבר הרכב. אם ספר הטיפולים אינו נמסר לכם,  יכול להיות שיש בעיה.

• מנוע הרכב - ודאו כי מספרו הסידורי תואם את זה שברישיון הרכב. התעניינו אם המנוע מקורי. אם הוחלף - בררו מתי הוחלף ואם עדיין יש עליו אחריות.

• רמת הגימור - שימו לב לרמת הגימור של הרכב, ולפרטים כגון: תקינות כריות האוויר, מכשירי שמע מקוריים. פרטים אלו, בין היתר, משפיעים על מחיר הרכב. אל תתרשמו מרכב רחוץ ומבריק. זאת לא הוכחה לתקינות הרכב ולמצבו המכני.

• נסיעת מבחן - בקשו לנהוג ברכב לצורך התרשמות. היו קשובים לרעשים ולקפיצות, בדקו תקינות האביזרים, ובדקו את הרכב בבלימה ובפנייה.

 
על מה כדאי לשים לב לפני חתימת הסכם הקנייה?
 
• עיון בטופס הגילוי - אם הרכב נרכש מסוחר רכב, עיינו בטופס הגילוי .

• התחייבות המוכר לחובות - דרשו מהמוכר התחייבות לתשלום כל חוב או דוח שנרשמו לחובת הרכב טרם העברת הבעלות.

• בירור המוסכים המטפלים וחברות הביטוח - בקשו מהמוכר את פרטי המוסכים שבהם טופל הרכב ב-7 השנים האחרונות ואת פרטי חברת הביטוח שבה בוטח הרכב בתקופה זו. החוק מאפשר לכם לפנות אליהם ולקבל מידע רלוונטי אודות פגיעות, טיפולים ותביעות. אם תיתקלו בבעיה ברכב, יהיה לכם קל יותר לברר אותה עם הגורמים האלה.

• זהירות בתשלום - גם אחרי שערכתם את כל הבדיקות - אל תשלמו על הרכב אלא במעמד העברת הבעלות. לעתים עלולים להיות מכשולים בדרך. זכרו - אם אתם רוצים להפקיד שיק דחוי, למועד מאוחר יותר, חשוב להגביל את סחירותו (מחקו את המילה "לפקודת", כתבו על השיק "למוטב בלבד" בשרטוט שני קווים - "קרוס").

• זהירות מהבטחות בעל פה - ודאו כי כל מצג או הבטחה שנאמרו לכם או הובטחו לכם מופיעים בכתב בחוזה וחתומים. כך תמנעו עוגמת נפש ובעיות הוכחה מאוחר יותר. במקרה של ספק כדאי להקליט את השיחות.

 
מה עושים במקרה של בעיה ברכב?
 
• קבלת מידע ממוסך וממבטחים - במקרה של בעיה, ספק או רצון לוודא את ההיסטוריה של הרכב, אתם זכאים לקבל מידע מהמוסכים שטיפלו ברכב ומחברות הביטוח שביטחו את הרכב ב-7 השנים האחרונות אודות הפגיעות, הטיפולים והתביעות לגבי הרכב. המוסך זכאי לתשלום סביר בגין ההוצאות הכרוכות במסירת המידע. אם גיליתם כי הוטעיתם, הרי שנפגעתם, ואתם זכאים לדרוש פיצוי מהמוכר.

• פנייה למוכר בכתב - במקרה של בעיה, יש לברר אותה ראשית  עם המוכר עצמו. מומלץ לשמור את פרטי הבירורים למקרה שיהיה בהם צורך בעתיד - תיעוד שיחות הטלפון, שמירת המכתבים - על נספחיהם - וכו'.

• תלונה - אם רכשתם את הרכב מעוסק ברכב, והבעיה לא נפתרה, אפשר לפנות למועצה לצרכנות. 

• תביעה בבית המשפט - אם הבעיה לא נפתרת, אפשר להגיש תביעה בבית המשפט. לשם כך רצוי להיעזר בהדרכת המועצה.

 
על מה צרכנים מתלוננים?
 
• פערים בין המידע שניתן בעל-פה לבין המידע הנמסר בכתב - בחוזה רכישת הרכב או בטופס הבדיקה - לגבי מספר הקילומטרים שהרכב נסע, מספר הבעלים הקודמים, זהות הבעלים הקודמים וכו'.

• מסירת מידע חלקי, חסר ומוטעה לגבי הרכב (לאחר זמן מה מתגלה שהרכב עבר תאונות, שיש ליקויים ופגמים שלא נמסר עליהם מידע טרם הקנייה, שהרכב מתצוגה וכו').

• מסמכים מזויפים לגבי מצבו של הרכב.

•  סוחרי רכב המתחזים למוכרים פרטיים, ולמעשה הם אינם הבעלים של הרכב.

• החתמה על חוזה מכירה טרם הצגת הרכב לצרכן וסירוב לבטל את העסקה עם הצגת הרכב.

• אי-מתן הזדמנות לעיין בחוזה הרכישה ובמסמכי הרכב.

• דרישה לתשלום מקדמות גבוהות ("דמי רצינות"/"דמי שינוע"/"דמי פתיחת תיק") וסירוב להחזיר את התשלומים לצרכן, אם אינו מעוניין ברכב. 

 
מה אפשר ללמוד מפסיקת בית-המשפט?
 
ריכזנו עבורכם  כמה פסקי דין, שהעיון בהם עשוי להועיל בהבנה של ההתנהלות בתחום, מבחינת בעיות שכיחות, התנהלות מוכרים וההתנהלות בבתי המשפט:

• פיצוי בגין הטעיה לגבי מספר הבעלים הקודם של הרכב ולגבי  מספר הקילומטרים שעבר
התובע הגיע אל הנתבע באמצעות מודעה ורכש ממנו ג'יפ. לטענת התובע, הנתבע הציג לו מצג שווא מטעה, תוך כדי זיוף ומרמה, בעת המשא-ומתן לרכישת הרכב, כיוון שלאחר ההתקשרות והעברת הרכב לתובע, נמצא כי מספר הבעלים על הרכב אינו כפי שהתחייב הנתבע (יד שביעית ולא יד רביעית), וכי מספר הקילומטרים שנסע הרכב שונה ממה שהוצג לו (למעלה מ-120,000 ק"מ במקום 82,000 ק"מ). כשביקש התובע לבטל את העסקה, סירב הנתבע. בית-המשפט קבע כי התובע לא היה רוכש את הרכב לו ידע את מספר הבעלויות הקודמות ואת נתוני מספר הקילומטרים שנסע הרכב, ומכאן שמדובר בהתקשרות עקב טעות. לפיכך, עומדת לתובע הזכות לקבל פיצויים.
תק 003802/08 (י-ם) ציון מרדכי ויצמן נ' עדי אמיר

• פיצוי בגין אי גילוי העובדה כי הרכב מתצוגה
רכב נמכר ללא גילוי כי מדובר ברכב מתצוגה. בית-המשפט קבע כי קיימת חובת גילוי לגבי העובדה שהרכב עמד בתצוגה. לפי בית-המשפט, התצוגה אף היא בגדר שימוש, אף ששימוש זה איננו זהה ל"הורדה של הרכב לכביש". לפיכך, זכאי הלקוח לפיצוי.
ע"א 3129/02 טלקאר חברה בע"מ נ' שחר רייספלד

• פיצוי בשל אי גילוי העובדה שהרכב היה בבעלות חברת השכרה
בית-המשפט פסק פיצויים בגין עוגמת נפש לצרכן שרכש מכונית במכרז, אך נאלץ שלא לממש את זכייתו, עקב הפרסום המטעה במכרז. מהפרסום השתמע שמדובר ברכב מיד ראשונה שהיא פרטית, כאשר בפועל מדובר היה ברכב מחברת השכרה,  ולכן ערכו נמוך יותר.
ת"ק (קרית-גת) 779/09 יחזקאל שלום נ' קליין שמוליק ואח'

• פיצוי בשל אי גילוי פרטים אודות מצב הרכב ועברו
בית-המשפט פסק פיצויים לצרכן שרכש רכב משומש מחברה העוסקת במסחר בכלי רכב משומשים, כיוון שלא נמסרו לו פרטים אודות מצבו ועברו של הרכב. 
תא"מ (ת"א) 30648/08 צ'רני נ' ק.מ.ר.א. (1993) שרותי רכב בע"מ

 פיצוי בשל אי מתן טופס גילוי ואי גילוי פרטים מהותיים
התובע ביקש לבטל חוזה לקניית ג'יפ עקב הטעיה ומצג שווא לעניין מצבו המכני של הרכב ומספר הבעלים הקודמים. בית-המשפט קבע כי הגיר נמצא לקוי בניגוד להצהרותיו של המוכר, וכן שנמסר לתובע כי מספר הבעלים הקודמים של הרכב הוא חמישה, ולא תשעה, כפי שהסתבר  מאוחר יותר. כמו-כן לא ציין המוכר את הפרט המהותי שהבעלים הראשון של הג'יפ היה חברה.  בגלל המצג המטעה שהוצג לתובע, וכיוון שהנתבע לא מסר לתובע טופס גילוי, כנדרש לפי חוק מכירת רכב משומש, קבע בית-המשפט כי יש מקום לבטל את ההסכם - התובע יחזיר את הג'יפ ויקבל חזרה את הסכום ששילם בעדו. 
ת"ק (ראשל"צ) 2500-09 ברוך נ' נתנאל