המועצה > מדריכים > המדריך לביטול עסקה > שאלות ותשובות


שאלות ותשובות

רכישות באילת

1. ש': רכשתי מוצר באילת -ללא מע"מ- והחזרתי אותו במקום אחר בארץ. איזה החזר אקבל עם מע"מ או בלי מע"מ?

ת': הצרכן זכאי לקבל את מה שהוא שילם. שילם ללא מע"מ- יקבל החזר בלי מע"מ.

תווי קניה

2. ש': רכשתי מספר מוצרים ושילמתי חלק במזומן וחלק בתווים. לאחר מספר ימים החזרתי רק חלק מהמוצרים, האם מותר להחזיר ואיך יחזירו לי את התמורה?

ת': אפשר להחזיר את המוצרים עד לגובה הסכום ששולם במזומן.

טובין

3. ש': רכשתי מגבות. האם בגלל המגע עם הגוף לא ניתן להחזיר אותן כמו תחתונים?

ת': אם המגבות ארוזות על ידי היצרן או היבואן, אפשר להחזירן בתוך האריזה המקורית. ואם אינן ארוזות, אי אפשר להחזיר מכוח התקנות אלא יש לפעול על פי מדיניות החזרת המוצרים של החנות.

 

אופן השבת הכסף

5. ש': האם לאחר ביטול עסקה העוסק יכול לשלוח לי צ'ק מזומן בדואר או לחייב אותי להגיע לחנות לקחת אותו?

ת': התקנות לא קובעות את הדרך שבה יש להחזיר את התמורה לצרכן אלא רק את המועד האחרון . החובה להחזיר את התמורה לידי הצרכן במועד הקבוע בחוק חלה על העוסק. הדברים יעשו על פי תיאום בין הצדדים והעסק לא יכול לחייב את הצרכן לגשת לחנות.

הרכבה מוצר בבית

6. ש': הזמנתי ארון על פי בחירתי , לפי מידות ודגם הקיימים בקטלוג, והוא הורכב כבר במפעל. האם אני יכול לבטל את העסקה? 

ת': התקנות אוסרות על החזרת רהיט שהורכב בבית הלקוח. במקרה זה ניתן לבטל את העיסקה גם אם המוצר כבר הורכב במפעל.

עלות אחסנה בביטול עסקה

7. ש': רכשתי סלון. בעת הרכישה הודיעו לי שייקח לסלון 3 חודשים להגיע, לאחר מספר שבועות בשל מעבר דירה ביקשתי להאריך את מועד האספקה ב-חודש נוסף. לאחר המעבר החלטתי לבטל את העסקה. בית העסק יכול לחייב אותי עבור עלות האחסנה?

ת': כן, בתנאי שעסק גילה לך  את עלות האחסנה לפני הארכת מועד האחסנה, ונתנו לך לבחור את האפשרות המועדפת עליך ובחרת באחסנה אצל העוסק, בעת ביטול העוסק יכול לדרוש את התשלום עבור האחסנה בנוסף לדמי הביטול.

רכישת מוצר באמצעות כרטיס מתנה

8. ש':קיבלתי כרטיס מגנטי מתנה, רכשתי איתו מוצר. האם ניתן להחזיר את המוצר ולקבל החזר כספי?

ת': לא. התקנות אוסרות על החזרת מוצר שנרכש באמצעות תווי קנייה, שובר מתנה או כרטיס מגנטי נטען. כרטיס מתנה הוא כמו שובר מתנה.

חברות/ מנוי במועדון

9. ש': אני חברה במועדון לקוחות וכל קנייה מזכה אותי בנקודות השוות כסף שניתן לממש ברכישת מוצרים עד לגובה שווי הנקודות שצברתי. קניתי חליפה ושילמתי עליה 1000 ₪. צברתי 100 נקודות השוות ל- 100 ₪, איתן קניתי באותו יום חולצה. למחרת החזרתי את החליפה וקיבלתי החזר כספי. לא לבשתי את הבגדים, האם אני צריכה להחזיר את החולצה?

ת': במקרה כזה יש להחזיר את המצב לקדמותו:

• מחזירים את הנקודות את החולצה ואת החליפה.

•  מורידים את זיכוי הנקודות והצרכן מחזיר את החולצה שקיבל "מתנה".

10. ש': האם התקנות של ביטול עסקה חלות על כל מוצר שאני יכול לקנות?

ת':לא. ניתן לבטל עסקה רק במוצרים שמצויינים בתקנות.  לגבי יתר המוצרים יש לבדוק אם הם נכנסים לקבוצות מקרים שבהם יש זכות החזרה: 
• מוצר ארוז מראש על ידי היצרן או היבואן שלא נפתחה אריזתם

•  מוצר שהזמין הצרכן ולא סופק לו, ובלבד שהיצור או ההזמנה אינם לפי מידות או דרישות מיוחדות של הצרכן.

• לגבי שאר המוצרים, יש לנהוג על פי מדיניות החזרת המוצר כפי שהיא מפורסמת בבית העסק.

ביגוד

11. ש': קניתי חולצה ושילמתי עבורה 49 שקל והמוכר לא מוכן לקבל חזרה את החולצה. האם הוא צודק.

ת':כן. על פי התקנות ניתן לבטל עסקה רק אם הערך שלה מעל 50 שקל. לגבי מוצר שערכו פחות מ-50 ₪  המוכר רשאי לנהוג על פי מדיניות ההחזרה שפורסמה על גבי שלט ליד כל קופה בבית העסק.
        
מוצרי חשמל

12. ש': קניתי מקרר, שהותקן בביתי וחובר לחשמל. האם ניתן לבטל את העיסקה ולהחזיר את המקרר?

ת': לא.  התקנות קובעות שחיבור מוצר לחשמל , מים או גז מהווה שימוש במוצר ולא ניתן להחזיר מוצר שהשתמשו בו. אולם יש לברר את מדיניות ההחזרה שפורסמה בבית העסק.
    
פתיחת אריזה מקורית

13. ש': קניתי מוצר ופתחתי את האריזה. האם אפשר להחזיר ולקבל כסף חזרה?

ת': התנאי הבסיסי הוא כי לא נעשה בו שימוש והוא לא נפגם.

• לגבי מוצרים שאינם ברשימה אולם נרכשו ארוזים מראש על ידי היצרן/היבואן, פתיחת האריזה המקורית מונעת את החזרת המוצר.

• לגבי מכשירים חשמליים, אלקטרוניים, ריהוט, ציוד לבית ולגן, מטהרי מים, שעונים – פתיחת האריזה איננה נחשבת שימוש במוצר או גרימת פגם למוצר וניתן להחזירו, אלא אם כן יוכיח העוסק שנגרם נזק למוצר. לגבי מוצרים אלה, חיבור לחשמל, למים או לגז מהווה הוכחה כי נעשה שימוש במוצר.

נופש בחו"ל

14. ש': קניתי חבילת נופש לחו"ל אצל סוכן נסיעות במשרדו ואני מעוניין לבטל את העסקה. האם אני יכול לקבל את כספי חזרה?

ת': לא. על פי התקנות ניתן לבטל רק חופשה בארץ אם נרכשה אצל סוכן נסיעות במשרדו ובלבד שהביטול נעשה במועד הקבוע בחוק (התקנות אמורות לחול על תיירות חוץ רק מיום 14.7.2011). להבדיל מעסקאות שנעשות במכר מרחוק (חו"ל ונופש בארץ) שמותר לבטל על פי הכללים הספציפיים של ביטול עסקה במכר מרחוק.

מנוי לחדר כושר

15. ש': נרשמתי לחדר כושר וביקרתי שם כמה פעמים. התחרטתי אחרי שבוע.  האם אני יכול לבטל את העסקה?

ת':כן.  ניתן לבטל בתוך 14 יום מיום עשיית העסקה או מיום מסירת חוזה בכתב, או טופס גילוי נאות המפרט את זכויות הביטול, לפי המאוחר, וכל זאת גם אם השרות התחיל.

הוכחות קניה

16. ש': קניתי מוצר שאני רוצה להחזיר ואבדתי את החשבונית.  האם יחזירו לי את הכסף?

ת':זכות ההחזרה קיימת רק אם הצרכן מוכיח שהוא עשה את העסקה אצל העוסק ואת מועד ביצוע העסקה. חשבונית, סרט קופה או פתק החלפה מהווים הוכחה מושלמת לעצם ביצוע העסקה, מועדה שוויה ואופן התשלום, אולם ניתן להוכיח את פרטי העסקה הנ"ל גם באופן אחר.

17. ש': קניתי ארונות מטבח ממלאי קיים שהורכבו בביתי, והתחרטתי.  האם ניתן לבטל את העסקה?

ת': לא.  גם אם הקנייה נערכה מהמלאי, אם הרהיט הורכב בבית, לא ניתן להחזיר.

מקום השבת מוצר

18. ש': קניתי מוצר בחיפה, בסניף של רשת מסויימת ואני רוצה להחזיר את המוצר בסניף הרשת במקום מגורי.  האם ניתן לקבל כספי בחזרה?

ת':אפשר להחזיר את המוצר אצל העוסק, שם נרכש המוצר או בכל אחד מסניפי העוסק, או נקודות המכירה שלו, ובלבד שנקודת המכירה איננה של  זכיין עצמאי והזכיין תלה שלט במקום בולט ובאופן קריא שהוא זכיין ולא סניף של העוסק.

אופן החזרת הכסף

19. ש': אני שלמתי עבור המוצר במזומן, איך אני מקבל את הכסף חזרה מהעסק ומתי?

ת': העסק יכול להחזיר במזומן או בצ'ק מזומן ( לא תשלומים) של בית העסק ( ולא של צרכן אחר)  עד 7 ימי עסקים ממועד ביטול העסקה.