המועצה > ארכיון > זרקור > אבטחת כספי צרכן

אבטחת כספי צרכן

אם שילמתם לעסק עבור מוצר או עבור שירות, והעסק אינו מספק את הסחורה – ייתכן שתתקשו מאוד לקבל את הכסף. אם שילמנו אלפי שקלים עבור מזגן או עבור רהיט, ולא קיבלנו אותם, זה מכאיב מאוד; וזה מכאיב עוד יותר, אם שילמנו רבבות שקלים עבור מטבח; וזה עלול להיות אסון כלכלי, אם שילמנו מאות אלפים עבור קניית דירת מגורים.
הגנות על רוכשי דירות  
במקרה של רכישת דירת מגורים קבע המחוקק הגנה לחלק הארי של התשלום שהצרכנים משלמים. ההגנה נעשית באמצעות החובה של המוכרים לרשום הערת אזהרה או לתת לקונים ערבות בנקאית. אך חשוב מאוד שהצרכנים יעמדו על המשמר, וידרשו את ההגנות האלה!
הגנה של הצרכנים על עצמם בעסקות אחרות   
ביתר העסקות הצרכנים צריכים להגן על עצמם. וכידוע, ההגנה המוצלחת ביותר היא מניעה, כלומר: הימנעות מתשלום מראש על עיקר התמורה.
במקרה של תשלום מראש עבור מוצר שטרם התקבל, חשוב תמיד לזכור: יש חשש לפשיטת רגל או לקריסה של העסק, ולכן יש לתכנן את האפשרויות במצב זה.
מה ניתן לעשות לאבטחת הכסף ששולם עבור מוצר שטרם התקבל?
כדי להגן על עצמם, על הצרכנים לפעול כך:
א. להעדיף תשלום בשֶׁק דחוי למועד מאוחר מן הצפוי לקבלת המוצר.
ב. לרשום את השֶׁק "לַמוּטָב בִּלְבַד", באופן שיאפשר לבטל אותו, אם המוצר לא יתקבל במועד.
 
*למידע נוסף בנושא, הכנסו למדורים השונים: