המועצה הישראלית לצרכנות משיקה קמפיין: עושים חשבון לחשבון
המועצה הישראלית לצרכנות השיקה כחלק מאירועי יום הצרכן הבינלאומי (המצוין בעולם 15 למרץ) , באמצעות משרד הפרסום אינבוקס, קמפיין הסברה "עושים חשבון לחשבון, " במטרה להוביל לשינוי תפיסתי והתנהגותי של הצרכנים בבדיקת החשבונות התקופתיים.
"עושים חשבון לחשבון" מתחבר לנושא העולמי שנבחר לשנת 2011 לציון יום הצרכן הבינלאומי - הגנה על זכויות הצרכנים בעניינים פיננסים. המועצה הישראלית לצרכנות בחרה להתמקד בנושא החשבונות אותם אנחנו מקבלים לתשלום, מחברות הנותנות לנו שירותים שונים
מסקר שערכה המועצה באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה עולה כי כמחצית מהצרכנים לא קוראים את החשבונות, בעיקר כי הם לא מובנים להם. טעות זו "עולה" לצרכנים כמיליארד שקל בשנה.
מטרת הקמפיין לעודד צרכנים לבדוק את חשבונותיהם. באתר המועצה נבנה מדריך לקריאת חשבונות, בו מקבל הגולש מידע מקיף על החשבונות אותם הוא משלם. באתר חשבונות של 3 חברות הסלולר, חשמל, גז, ארנונה מים, כבלים ולווין. בעתיד יתווספו חשבונות נוספים. בכל תחום קיימת החשבונית המקורית, עליה ב"שיטוט " עם העכבר מקבלים פרשנות והסבר לכל אחד מהסעיפים. כן מופיעים במדריך טיפים לצרכן, תלונות נפוצות בתחום , והיבטים חוקיים.
הקמפיין כולל מודעות בעיתונות המודפסת, באנרים באינטרנט, ופעילות נרחבת במדיה החברתית. בנוסף יכלול הקמפיין פעילות בקמפוסים באמצעות צוותי הצרכנות הפעילה של המועצה לצרכנות. הסטודנטים, חברי הצוותים יסתובבו בקמפוסים וברחבי הערים "מחופשים" לאנשי עסקים ויודו לעוברים ושבים על כך שאינם בודקים את החשבונות.
הקמפיין יעביר את המסרים והתכנים בצורה פשוטה והומוריסטית, במטרה להעלות את המודעות הציבורית להפסדים הכספיים הנגרמים כתוצאה מאי קריאת החשבון. הקמפיין
החל בטיזר: אנחנו מודים לכם! על מנת להדגיש כי העוסקים כנראה מרוצים מהמצב בו הצרכן אינו בודק את החשבונות מאחר והרווחים על הטעויות מגיעים ישירות לקופותיהם. המשך הקמפיין יעסוק בהדרכה לגבי קריאת חשבונות והבנתם, ונמשך במודעת תשובה המזמינה להיכנס לאתר המועצה ולבדוק החשבונות.
מהסקר עולה עוד כי 40% מהצרכנים לא בודקים את החשבון המגיע אליהם . 65% מהצרכנים הבודקים חשבונות, גילו טעויות בשווי כולל של כמיליארד שקל בשנה.
עם העלאת הקמפיין נשלחו לחברי הכנסת ולשרים חשבונות פיקטיביים ל"תשלום", מחברה הגובה מס מילים, וזאת כדי לשתף אותם במסרים של הקמפיין: לא בדקת- שלמת. משתלם לבדוק חשבונות.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אומר כי בנוסף לצורך בקידום ההגינות והיושר בקרב עסקים, צריכים גם הצרכנים לבדוק את החשבונות שהם מקבלים. עם פרסום המדריך באתר המועצה לא ניתן יהיה יותר להסתתר מאחורי הנימוק שהחשבון לא מובן, מוסיף מנכ"ל המועצה לצרכנות.