המועצה > ארכיון > תחרות כרזות ארצית בנושא צרכנות נבונה: פעילות חינוכית ליום הצרכן הבינלנאומי 2010 > חומר העשרה > צרכנות במקורות

צרכנות במקורות

"אל תונו איש את אחיו"

בספר ויקרא מצווה האדם למסחר הוגן שנאמר: "וְכִי תִמְכְּרוּ מִמְכָּר לַעֲמִיתֶךָ אוֹ קָנֹה מִיַּד עֲמִיתֶךָ אַל תּוֹנוּ אִישׁ אֶת אָחִיו (ויקרא כ"ה י"ד).  מפרש רש"י על דרך הפשט: זו הונאת ממון. כלומר, הציווי "לא תונו" הינו דו-כווני, והוא חל הן על המוכר והן על הקונה ולמעשה על כל פרט המעורב בעסקת ממון מכל צד שבעסקה.

נושא ההוגנות במסחר, שעיקרו בימי קדם מידות ומשקלים, מקביל לעשיית משפט צדק, שנאמר: לֹא תַעֲשׂוּ עָוֶל בַּמִּשְׁפָּט בַּמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה. מֹאזְנֵי צֶדֶק אַבְנֵי צֶדֶק אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם אֲנִי יְדֹוָד אֱלֹהֵיכֶם (ויקרא יט, לה-לו).

כלומר, חובת הסוחר לקיים מסחר הוגן זהה לחובת השופט למשפט צדק. הסוחר בתהליך השקילה ומדידת הסחורות והטובין מחויב לדייקנות, קפדנות ורמה מוסרית גבוהה, בדיוק כמו השופט על כס המשפט.

סופו של הציווי – "אני ה' אלוקיכם" מחדד את ההבנה, כי המודד והשוקל נדרשים לשוות את משפט השמים לנגדם תמיד. כפי שהשופט בעת משפט במכשירי משפט של מטה מחויב לצדק עליון אלוקי, כך גם הסוחר מחובתו להבין, כי חריגה מן היושר המוחלט ועיוות המידה או המשקל יש בהן התרסה כלפי שמיים.