המועצה > צרכנות בקליק > אודות

אודות

 
 
המועצה הישראלית לצרכנות מעלה בימים אלו לאתר האינטרנט שלה אפליקציה ידידותית בשם "צרכנות בקליק", המעצימה את הצרכן. האפליקציה נותנת לצרכן כלים לבחון באופן עצמאי את מצבו המשפטי וכלים מעשיים למימוש הזכות לביטול עסקה.


היום, בעידן המידע, הצרכן מחפש ברשת מידע בדבר זכויותיו וכן דרכים וכלים לבחינת מצבו המשפטי, משווה ומשתף צרכנים אחרים ברשתות החברתיות ורוצה לפעול באופן עצמאי, מהיר ומיידי למימוש זכויותיו. על רקע זה בדיוק פותחה האפליקציה.


האפליקציה מאפשרת לצרכן לבחון באופן פשוט, באמצעות שאלות ותשובות, את המקרה האישי שלו. בסוף התהליך יקבל הצרכן הערכה אם הוא זכאי לבטל עסקה שביצע.


במקרים שבהם רשאי הצרכן לבטל את העסקה, הוא יקבל כלים מעשיים למימוש זכות הביטול: מדריך זכויות המתאים למקרה הפרטי שלו, ומכתב מנוסח מראש למתן הודעת ביטול המותאם לנסיבות המקרה האישי שלו.
הכלי מקיף את כל סוגי העסקאות שבהן המחוקק העניק לצרכן זכות ביטול באופן חד צדדי:


1. רכישת מוצר או שירות באמצאות האינטרנט, הטלפון או הפקס (עסקת מכר מרחוק)


2. רכישת מוצר או שירות באמצעות רוכל בשטח, בתערוכה, בבית, בעבודה או בכל מקום שאינו המקום הקבוע של בית העסק (עסקת רוכלות)


3. רכישת מוצר או שירות בבית העסק בתנאים מסוימים


בסוף התהליך יקבל הצרכן אחת משתי הודעות: "אינך זכאי לבטל את העסקה" או "זכותך לבטל את העסקה", לפי נסיבות המקרה הפרטי שלו.
במקרה שקיימת זכות ביטול יגיע הצרכן למדריך ביטול עסקה, המותאם לנסיבות ביצוע העסקה, ובו הסבר מפורט על אופן מימוש זכות הביטול, על זכות ההשבה והפיצוי, ועל שיעור דמי הביטול שעליו לשלם.


כל מדריך מציע מכתב מנוסח להודעת ביטול, מותאם לנסיבות המקרה, וכל שנותר לצרכן הוא למלא את פרטיו, את פרטי בית העסק, את פרטי העסקה, ולהוסיף תאריך וחתימה. נוסח המכתב מפרט את הוראות החוק הרלוונטיות, דבר המחזק את מעמדו של הצרכן.


"צרכנות בקליק" נועדה לסייע לצרכן בנוגע לרכישת מוצר או שירות לשימוש עצמי או ביתי, ואינה מיועדת לרכישת מוצר או שירות לטובת עסק.


השימוש באפליקציית "צרכנות בקליק" אינו כרוך בעלות כלשהי. זהו שירות חינם שניתן לצרכנים במדינת ישראל כחלק מפעילות ההסברה והחינוך לצרכנות נבונה, במטרה להעצים את הצרכן ולסייע לו לעמוד על זכויותיו הצרכניות ולממש אותן.


הכלי זמין לציבור הרחב באתר המועצה הישראלית לצרכנות. אפשר ורצוי להגדיר אותו כאתר מועדף בטלפון החכם (סמארטפון) ולהשתמש בה בעת הצורך.


הכלי פותח על ידי צוות מיומן הכולל יועצים משפטיים המומחים לדיני צרכנות, מפתחת למידה מקוונת לתוכן משפטי (עו"ד), ובוצע על ידי חברת פיונט טכנולוגיות.