המועצה > סוגיות צרכניות > כל הסוגיות הצרכניות > עסקאות בתחום הריהוט וביטול עסקה לאחר רכישה

 

עסקאות בתחום הריהוט וביטול עסקה לאחר רכישה – כל המידע לצרכן

 

באילו תנאים צרכן רשאי לבטל עסקה לרכישת ריהוט? מה קורה אם הריהוט כבר הורכב בבית ומה ההבדל בין עסקה רגילה לעסקה מיוחדת? מדריך לצרכנים

 

 

צרכן הזמין רהיטים בחנות וחתם על טופס הזמנה. בתמורה התחייב לשלם אלפי שקלים. כעבור יומיים התחרט וביקש לבטל את ההזמנה. החנות סירבה לבטל את ההזמנה בטענה שההזמנה כבר הועברה לביצוע. זהו המקרה הקלאסי ביותר בו אנו מתמודדים בתלונות בתחום הריהוט, על אף שחוק הגנת הצרכן מאוד ברור. אם המוצר נרכש בחנות תקנות ביטול עסקה חלות במקרה זה.


התנאים לביטול העסקה

 

במקרה של רכישת ריהוט, ניתן לבטל את העסקה בתנאי שמתקיימים כל אלה:


1. לא נעשה שימוש במוצר


2. הריהוט לא הורכב בבית הלקוח


3. הריהוט לא יוצר על פי דרישות או מידות מיוחדות של הצרכן

 

אם התנאים הנ"ל מתקיימים (נניח לא היה צורך בהרכבה ולא מתיישבים בסלון) ניתן לבטל את העסקה תמורת דמי ביטול בשיעור  5% ממחיר הסלון, ועד 100 ₪. בנוסף, המוכר רשאי לדרוש תשלום בגין עמלת עסקת האשראי (אם שולם באשראי) בתנאי שהוא יוכיח כמה שילם בגין עמלה זו.

 

אם נעשה שימוש בסלון או אם היה צורך ברכבה שהוא הורכב, אז תנאי הביטול החלים הם התנאים שמופיעים בשלט בחנות, כנדרש על פי החוק, ולא מספיק שתנאי הביטול אלה מופיעים בטופס ההזמנה. אם אין שלט של מדיניות ביטול העסקה, בית העסק מאפשר להחזיר את הרהיט תוך 7 ימים, וזאת גם אם בהזמנה בכתב נקבע שלא ניתן לבטל. לעמדת המועצה לצרכנות, אם הריהוט סטנדרטי, או שטרם הוחל בייצורו, הקונים רשאים להודיע על ביטול העסקה.

 

המועד האחרון לביטול העסקה


ניתן לבטל את העסקה החל ממועד ההזמנה ועד 14 יום לאחר קבלת המוצר.

 

מומלץ לשלוח הודעת ביטול בכתב ולשמור העתק ממנו ותיעוד המשלוח (בפקס במייל או בדואר) 


מעמדה של הזמנה כהסכם מחייב


על-פי החוק, ועל-פי פסיקת בית המשפט, אופיו של המסמך נקבע על-פי תוכנו, ולא על-פי כותרת המסמך. לכן, אם חותמים על טופס הזמנה מפורט, הכולל את כל פרטי העסקה ואת התחייבויות הצדדים (פירוט ההזמנה, מחיר, תנאי תשלום, מקום האספקה וכדומה), זהו אכן הסכם משפטי מחייב לכל דבר ועניין. רבים חותמים על "זיכרון דברים" ומניחים – בטעות! – שהוא אינו מחייב, וכי הם יכולים לחזור בהם עד שיחתמו על הסכם. אולם בית המשפט פסק שאם מהות המסמך היא הסכם, הוא אכן מחייב, וכאמור, אין חשיבות למה שכתוב בכותרת.


חרטה לאחר רכישת הרהיט


באופן עקרוני לא ניתן להתחרט אם כבר נעשה במוצר שימוש, אולם החוק מחייב את בית העסק לגלות לקונים את מדיניותו להחזרת רהיטים, שנקנו. עליו להציג זאת בשלט, במקום נראה לעין ובאותיות ברורות וקריאות, המפרט את המדיניות שלו לגבי ביטול עסקה. התקנות קובעות שיש להציג את ההודעה ליד כל קופה במודעה, שגודלה לפחות A4, וכותרתה בגופן 65 ("מדיניות השבת טובין") . אם בבית-העסק יש שלט כזה, הקונים רשאים לפעול על-פיו.  אם אין שלט כזה, ניתן לבטל את ההזמנה.


הדין במקרה של שינוי בהזמנה


החוק וההגינות קובעים שהסכמים יש לקיים בתום לב ובדרך מקובלת. לכן, אם קונים מבקשים לבצע שינוי בהזמנה, בטרם הוחל ייצור הרהיט, ואם השינוי לא יגרום נזק לבית העסק או עלות נוספת – עמדת המועצה לצרכנות היא שחובת תום הלב וההגינות מחייבים את בית העסק להיענות לבקשת הקונים.


אם בהזמנה צוין שכל שינוי כרוך בתשלום, משמעות סעיף זה היא שבמקרה של שינוי בית העסק זכאי לקבל מהקונים פיצוי מוסכם (בדר"כ בשיעור 10%). החוק קובע שבית המשפט יוכל להפחית את הפיצוי, אם הוא נקבע ללא יחס סביר לנזק.


פגמים ברהיט


חשוב מאד לתעד את הפגמים, לצלם אותם ולפנות בכתב (בפקס או בדואר רשום) לבית העסק, בדרישה לתקן את הפגמים מידית. אם בית העסק לא תיקן את הפגם או לא החליף את המוצר במוצר חדש תקין, יש להודיע לו במכתב רשום שהעסקה מבוטלת בשל הפגמים שלא תוקנו, ולדרוש החזר כספי מלא. אם בית העסק מסרב לבטל, זה הזמן לפנות אל המועצה הישראלית לצרכנות בטופס הגשת תלונה.


הזמנה מיוחדת


כאמור, תקנות ביטול עסקה מאפשרות לצרכן לבטל עסקת רכישת ריהוט, בתנאי שלא נעשה בו שימוש, הוא לא הורכב בבית הלקוח והוא לא נפגם. מועד הביטול הוא מיום עשיית העסקה ועד 14 ימים מיום קבלת המוצר. אולם, אם הריהוט יוצר על פי עיצוב ודרישות או מידות מיוחדות לבקשת הצרכן, כי אז אין זכות ביטול ולא ניתן יהיה לקבל את התשלום בחזרה.

 

מתלונות בתחום עולה, כי בתי עסק המנסים להימנע מביטול העסקה והחזרת הכסף לצרכן עושים זאת בטענה,כי התבצעה "הזמנה מיוחדת", גם כשהמוצר קיים במלאי או הוזמן מקטלוג.  יש המרחיקים לכת ואף מציינים זאת באופן שיטתי ע"ג ההזמנה. עמדת המועצה לצרכנות: הערה רשומה בחוזה לפיה מדובר ב"הזמנה מיוחדת"  אינה תקפה אלא אם אכן מדובר בפועל בהזמנה מיוחדת. הזמנת רהיט מקטלוג לפי דגמים מידות וצבעים המוצעים לכל לקוח אינה מהווה הזמנה לפי דרישות או מידות מיוחדות.

 


 

טיפים לצרכנים בעת רכישת ריהוט
 
 לפני הזמנה של רהיט בררו את כל הפרטים הדרושים (כולל: מידות החדר), והשוו את הפרטים בבתי-עסק אחרים.  זהירות! ייתכן שהמחיר המוצג על התווית, הוא רק "בסיס למו"מ"!
 
 אם אינכם שלמים עם הרכישה – אל תזמינו את הרהיט, גם אם סוכני  המכירות משכנעים מאוד. עדיף להמתין ולשקול היטב את הרכישה, ולא לפעול בפזיזות.

 לפני חתימה על מסמך כלשהו, קראו אותו בקפידה, ואם משהוא לא ברור - דרשו הבהרה בכתב.  זהירות! אמנם גם הבטחות בעל-פה מחייבות, אך קשה להוכיח כי  התקיימו. לכן מומלץ לתעד בכתב כל סיכום שנעשה בעל-פה.

 בדקו: האם יש זכות לביטול הרכישה? מי משלם את ההובלה? האם  המחיר כולל הרכבה? האם יש אחריות? לכמה זמן?

 חשוב לכתוב בהזמנה את כל הפרטים החשובים, למקרה שתהיה אי-התאמה (למשל: צבע, מידות, דגם), ואפילו לבקש לצרף דוגמה להזמנה. 

 חשוב לכתוב בהזמנה את מחירו של כל פריט בנפרד, ואת מועד האספקה המדויק! כך תוכלו לבטל את הרכישה במקרה של איחור משמעותי באספקה או אי אספקה של חלק מהפריטים, ולעצור תשלומים עתידיים. 

 אם מוצר אינו מסופק מידית, חשוב להגן על התשלומים. יש לכך כמה  דרכים. למשל: 
    א. שלמו באמצעות שיק "למוטב בלבד" לתאריך שלאחר מועד האספקה.  
    ב. שלמו בתשלומים בכרטיס אשראי – התשלום הראשון יהיה לאחר מועד האספקה.

 התמקחו על גובה המקדמה. אם המוכרים דורשים מקדמה של 5% עד 10%, אל תקבלו זאת. זהירות! מקדמה היא סיכון! בתחום הריהוט והמטבחים שיעור פשיטות הרגל גדול. וגם הרשתות הגדולות אינן חסינות בפני נפילה כלכלית.

 

לסוגיות צרכניות נוספות בנוגע לריהוט וכלי בית לחצו כאן >>