המועצה > צרכנות בקליק > שאלות ותשובות

שאלות ותשובות

 
מהו החזון שעמד בבסיס פיתוח ה"צרכנות בקליק"

המועצה הישראלית לצרכנות, עדה לשינוי דפוסי התנהגות צרכנים. צרכן בעידן המידע, מחפש ברשת מידע בדבר זכויותיו וכן דרכים וכלים לבחינת מצבו המשפטי, משווה ומשתף צרכנים אחרים ברשתות החברתיות ורוצה לפעול באופן עצמאי, מהיר ומידי למימוש זכויותיו.

על רקע זה, פיתחה המועצה לצרכנות אפליקציה ידידותית, המעצימה את הצרכן ונותנת לו כלים המאפשרים לו לבחון את מצבו המשפטי באופן עצמאי יחד עם כלים מעשיים למימוש הזכות.

מהו כלי ה"צרכנות בקליק"?

"צרכנות בקליק" היא אפליקציה באתר המועצה הישראלית לצרכנות. האפליקציה מאפשרת לצרכן לבצע באופן פשוט, באמצעות שאלות ותשובות, בחינה של המקרה האישי שלו. ב בסוף התהליך, יקבל הצרכן הערכה אם הוא זכאי או אינו זכאי לבטל עסקה שביצע.

במקרים בהם רשאי הצרכן לבטל את העסקה, הוא יקבל כלים מעשיים למימוש זכות הביטול: מדריך זכויות המתאים למקרה הפרטי שלו ומכתב מנוסח מראש למתן הודעת ביטול המותאם לנסיבות המקרה הספציפי.

הכלי מקיף את כל סוגי העסקאות השונות בהן המחוקק העניק לצרכן זכות ביטול באופן חד צדדי: עסקת מכר מרחוק (שבוצעה בטלפון בפקס באמצעות האינטרנט וכיוב') עסקת רוכלות (למשל עסקה שנעשתה בבית הצרכן, מקום עבודתו או בתערוכה או יריד) ,עסקה רגילה בחנות (לגבי סוגי שירותים וסוגי מוצרים לגביהם יש זכות ביטול) עסקה שבוצעה במהלך אירוע הצגה.

כיצד משתמשים בצרכנות בקליק?

ניתן להיעזר בסרטון הדרכה קצר הזמין בלשונית מצד שמאל של כל מסך באפליקציה.

יש להיכנס לדף הבית של אתר "המועצה הישראלית לצרכנות", וללחוץ על הבאנר הרלוונטי.

יש להתקדם בתהליך באמצעות מענה על השאלות המנחות, השאלות אינן דורשות בקיאות כלשהי, אלא אך מתן פרטים בדבר נסיבות ביצוע העסקה, כגון "היכן בוצעה העסקה?", "האם עברו 14 יום מיום ביצוע העסקה?" וכיוב'.
בתוך השאלות משולבים הסברים שמטרתם להנחות את הצרכן ולפרש מושגים משפטיים.

בכל עת ניתן לחזור לשאלה הקודמת, ניתן גם לצפות במסלול השאלות והתשובות שנענו.

כיצד אדע אם זכותי לבטל את העסקה?

בסוף התהליך, יקבל הצרכן הודעה בנוסח "אינך זכאי לבטל את העסקה" או "זכותך לבטל את העסקה" לפי נסיבות המקרה הפרטי שלו.

במקרה בו קיימת זכות ביטול יגיע הצרכן למדריך ביטול עסקה, המותאם לנסיבות ביצוע העסקה, המכיל הסבר מפורט על אופן מימוש זכות הביטול, זכות ההשבה ופיצוי, ושיעור דמי הביטול שעליו לשלם.

מכל מדריך ניתן להוריד מכתב הודעת ביטול מנוסח מראש, מותאם לנסיבות המקרה וכל שנותר לצרכן למלא את פרטי הצרכן, פרטי בית העסק, פרטי העסקה, תאריך וחתימה. נוסח המכתב מפרט את הוראות החוק הרלוונטיות, דבר המחזק את מעמדו של הצרכן.

מי יכול לעשות שימוש בצרכנות בקליק?

צרכנות בקליק נועד לשמש צרכן בנוגע לרכישת מוצר או שירות לשימוש עצמי או ביתי,  ואינו מיועד למקרה בו הצרכן רכש מוצר או שירות לטובת עסק שבבעלותו.

לדוגמא, אם הצרכן רכש מחשב לילדו, "צרכנות בקליק" הוא כלי מתאים לבחינת זכותו לביטול העסקה, ואולם ,אם אותו צרכן רכש את אותו מחשב, לטובת העסק שבבעלותו, במקרה זה הוא לא יוכל להסתייע ב"צרכנות בקליק" לעניין ביטול העסקה.

האם השירות כרוך בעלות כלשהי?

לא! "צרכנות בקליק" הוא שירות חינם, ללא עלות, שניתן לצרכנים במדינת ישראל כחלק מפעילות ההסברה והחינוך לצרכנות נבונה, במטרה להעצים את הצרכן ולסייע לו לעמוד על זכויותיו הצרכניות ולממש אותן.

הכלי זמין לציבור הרחב באתר המועצה הישראלית לצרכנות, ניתן ורצוי להגדיר אותו כאתר מועדף ב"סמארטפון" ולעשות שימוש באפליקציה בכל עת ובכל מקום.

הכלי פותח על ידי צוות מיומן הכולל יועצים משפטיים המומחים לדיני צרכנות, מפתחת למידה מקוונת לתוכן משפטי (עו"ד), ובוצע על ידי חברת פיונט טכנולוגיות.