תאריך: 27/12/2011 חזאי צרכנות: תקנות התמ"ת בנושא האותיות הקטנות נכנסות לתוקף ב- 1.1.12, אבל כבר לפני שנה התייחסו הכרזות הזוכות בתחרות הארצית של בתי-הספר להפתעות הטמונות באותיות הקטנות.
ב-1.1.12 יכנסו לתוקפן תקנות העוסקות בגודל האותיות הקטנות בפרסומות . מטרת התקנות למנוע הטעיה בפרסום בדבר התנאים האמיתיים של עסקה או מבצע המוצעים לצרכן באמצעות אותיות בלתי קריאות. ע"פ התקנות החדשות, גודל האותיות הקטנות ביותר בפרסומות לא יפחת מ-30% מגודל האותיות הגדולות ביותר בפרסומת ובכל מקרה לא פחות מ- 2 מ"מ. עוד נקבע כי הכיתוב באותיות הקטנות לא יופיע באלכסון או בהיפוך לתוכן המידע/הפרסומת. התקנות חלות גם על כל מידע הנמסר לצרכן, לרבות עלון מידע, קטלוג ומודעות פרסום, בין אם הן מודפסות ובין אם הן במדיה הדיגיטלית.
דוגמאות להטעיית צרכנים באמצעות שימוש ב"אותיות קטנות":
• באותיות הגדולות הובטחה הנחה של 50% או הוזלת מחירם של מוצרי מזון בסופר, אך באותיות הקטנות נכתב כי ההנחה תינתן רק למחזיקי כרטיס של חברי מועדון.
• באותיות הגדולות הובטחו 10 שנות אחריות על מכונת הכביסה. באותיות הקטנות כתוב שרק בשנה הראשונה האחריות מלאה, ותשע שנות האחריות הבאות, האחריות היא רק על המנוע. פרוש הדבר שבמקרה של תקלה הצרכן ייאלץ לשלם על חלקי החילוף למשל ו/או על כל ביקור טכנאי.
• באותיות הגדולות הובטח מחיר מפתה למחשב, ובאותיות הקטנות נרשם "לא כולל מסך".
תלמידי בתי הספר "חזו" את התקנות , כשלפני שנה ביום הצרכן הבינלאומי עיצבו במסגרת תחרות כרזות ארצית שאורגנה ע"י המועצה לצרכנות ומשרד החינוך כרזות שדנו בבעיית האותיות הקטנות בפרסומות.
3 הכרזות הזוכות היו: במקום הראשון: "תקרא קטן- תרוויח בגדול" במקום השני: "ההפתעות הגדולות נמצאות באותיות הקטנות" במקום השלישי: "אל תקנה חתול בשק"
מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג אומר כי התקנות החדשות ישימו קץ למצב בו ניסו המפרסמים להסתיר מן הצרכנים מידע הגורע בדרך כלל מכדאיות הרכישה באופן בלתי הוגן אך חוקי. טוב שמשרד התמ"ת מתערב כדי למנוע את ההתנהלות הזו- מוסיף מנכ"ל המועצה- אך חבל כי יש צורך בהתערבות כזו מלכתחילה, וכי ההגינות איננה תמיד עיקרון מנחה בחיי הסחר במדינה.
|