המועצה > תלונות > מקבץ תלונות שטופלו בהצלחה > תלונות בנושא מוצרים חשמליים > אמנם לא היה שלט של מדיניות החזרת מוצרים, אך החנות סירבה להחזיר את הכסף

אמנם לא היה שלט של מדיניות החזרת מוצרים, אך החנות סירבה להחזיר את הכסף

תיאור המקרה:
ח' מחיפה הגיעה לתל אביב, קנתה גופי תאורה במחיר 750 ₪ ושילמה בכרטיס אשראי. גופי התאורה מעוצבים במיוחד, ולכן נלקחו מיד מן התצוגה ונארזו במקום. לאחר כמה ימים היא חזרה אל החנות, וביקשה להחזיר את גופי התאורה מסיבות שונות.
בחנות הציעו לח' לבחור גופי תאורה אחרים או לקבל זיכוי, אך סירבו לתת החזר כספי. ח' סירבה להצעה, ודרשה זיכוי של כרטיס האשראי, וזאת משום שאין בחנות שלט של מדיניות החזרת מוצרים (היא צילמה את החנות להוכחת טענתה). בסופו של דבר נאלצה ח' לקבל רק זיכוי לקנייה עתידית.
בפנייה נוספת אל החנות בדרישה להחזר הכסף, הובהר לה שוב שלא תקבל את כספה, ושהדבר היחיד שהיא יכולה לעשות הוא לבחור גופי תאורה אחרים.
ח' פנתה אל המועצה הישראלית לצרכנות וביקשה את עזרתה לקבל החזר של 750 ₪.
 
הטיפול בתלונה: 
התלונה הגיעה אל אוריאל רז, מתנדב במועצה הישראלית לצרכנות. הוא הבהיר לבעלי החנות את משמעות ההוראה בחוק: הגנת הצרכן. החוק מחייב לאפשר לקונים להחזיר טובין שקנו, ועליהם להחזיר לקונים את הכספים בצורה ששולמו, וזאת במקרה שאין שלט  בחנות, המציג את מדיניותה לגבי החזרת מוצרים.  
בנוסף, הובהר לבעלי העסק כי בתאריך 25.10.2007 נכנס לתוקף סעיף 31א לחוק: הגנת הצרכן. סעיף זה מקנה לצרכן זכות לתבוע פיצוי  עונשי עד סך של 10,000 ₪, ללא הוכחת נזק, אם הם ביקש לבטל עסקה, ונענה בניגוד למדיניות העסק, ו/או אם לא הוצגה המדיניות כלל, כקבוע בחוק.  פיצוי זה הצרכן יכול לדרוש בנוסף להחזר הכספים, המגיעים לו.
 
התוצאה:
בעקבות התערבות המועצה הישראלית לצרכנות הודיע בעלי החנות שהוא יחזיר את הכספים באמצעות זיכוי כרטיס האשראי של ח' – תמורת החשבונית שתוחזר אליו.
הצדדים חתמו על הסכם פשרה. בהסכם הם התחייבו לסיים את הסכסוך ביניהם, לאחר השבת הכספים לח' תמורת החשבונית. 
למידע נוסף