המועצה > סוגיות צרכניות > כל הסוגיות הצרכניות > קניות מאתרים בחו"ל - תשובות לשאלות וטיפים לצרכן

קניות מאתרים בחו"ל - מדריך לצרכנים  וטיפים לרכישה נבונה
 
 
יוקר המחיה והאפשרויות הבלתי מוגבלות באינטרנט מביאים אלפי צרכנים ישראלים להשוות מחירים עם המחירים המוצגים באתרי אינטרנט בחו"ל בהם ניתן לרכוש כמעט כל מה שאתם רוצים וחושקים, החל מביגוד ואביזרים, טלפונים, מכשירי חשמל, צעצועים, תכשיטים, בשמים ועוד ועוד ועוד... חלק מהאתרים כוללים מידע בערבית ובחלקם כאשר האתר מזהה את כתובת ה-IP שלכם הוא מזוהה כ-IP בישראל ואתם תגיעו ישירות לדפים בעברית.

כאשר האתרים הללו מנוהלים מחוץ לישראל, הרחק הרחק מעבר לים, ועל אף החסרונות הקיימים כגון לראות את המוצר בעיניים או לשוחח עם נציג טלפוני, – המחירים הזולים, כמעט ללא תחרות, הופכים את האתרים הללו לפופולאריים ביותר.

עם זאת, במועצה לצרכנות מתקבלות לא מעט תלונות בנוגע לרכישות באתרים אלו. להלן מידע חשוב וטיפים לרכישה בטוחה באינטרנט.
 
הצרכן הישראלי חובב הקניות הוא אחד הצרכנים הנלהבים בעולם וישראל היא מעצמת קניות עולמית. עפ"י נתוני דואר ישראל, בשנת 2017 הוציאו הישראלים כ- 13 מיליארד שקל על קניות מקוונות, זאת לעומת כ-1.3 מיליארד שקל בשנת 2010. השנה הצפי גדול הרבה יותר.
 
לאור ההסדרה הקיימת על עסקאות בינלאומיות (Amex Chargeback) הצרכן מוגן במקרה של כשל תמורה או חיוב שלא אושר על ידי הצרכן, וחברת האשראי בארץ מחויבת לפעול בהתאם לכללים החלים על החברה הבינלאומית (Visa או Mastercard) ככל שהפניה נעשתה במועדים שנקבעו בכללים הנ"ל. על כן, מומלץ לפנות בכתב לחברת האשראי ולדרוש זיכוי בשל כשל תמורה בהתאם לכללים הנ"ל.

מידע חשוב לפני רכישה בטוחה באינטרנט:

תשלום מאובטח - כדאי להעדיף רכישה באתר המאפשר לבצע תשלום מאובטח למשל באמצעות ,PAYPAL כך שאם לא מקבלים את הסחורה ניתן לבטל את התשלום בתנאי שהוא טרם נפרע. יש לעיין בתנאי השימוש לפני הרישום ל- PAYPAL. PAYPAL   לא מעבירה את מספר כרטיס האשראי לאתר, דבר המונע שימוש חוזר בפרטי אשראי ללא אישור, חיוב בסכום העולה על המוסכם או העברת פרטי הכרטיס לאתרים אחרים. אתרים המאפשרים תשלום מאובטח נחשבים לאמינים יותר מאתרים שאינם מאפשרים זאת.

מימוש זכויות לפי חוק הגנת הצרכן - לפני כל רכישה יש לוודא מי הגוף המנהל ומפעיל את האתר – חברה ישראלית או תאגיד שאינו רשום בישראל. תביעת חברה זרה בבית משפט בישראל הינו הליך יקר ומורכב.
 
אמינות האתר - מומלץ לעשות חיפוש בגוגל או בפורומים המוכרים כדי לברר אם התקבלו תלונות נגדו.  הקלידו את שם האתר וחפשו מידע שהתפרסם באינטרנט או בפייסבוק. אם האתר "בעייתי" ניתן להגיע מהר מאוד לתלונות ולגלות למשל כי האתר סיפק מוצרים מזוייפים או  אינו מספק את הסחורה עבורה שולם במזומן. לפני כל רכישה יש לוודא מי הגוף המנהל ומפעיל את האתר – חברה ישראלית או תאגיד שאינו רשום בישראל. לפעמים קשה לאתר את המידע באתר, ואם זה המקרה אז הדבר אמור להדליק נורה אדומה. כעיקרון, מומלץ לא לרכוש מוצרים מגופים שאינם מגלים את זהותם.  זהירות! כתובת מייל ושם אינם מהווים פרטי זיהוי של החברה/בעל האתר. המידע הנחוץ לכם הוא שם התאגיד הארץ בו הוא רשום ומספרו.
 
מדיניות החזרת מוצרים - באתרי קניות רבים בחו"ל קיימת מדיניות החזרה ברורה וכדאי לקרוא אותה לפני הרכישה. אתרים רבים מאפשרים להחזיר סחורה ולקבל החזר כספי מלא ללא קנס. יש לבדוק אם החזרת המוצר כרוכה בתשלום של דמי המשלוח, מה שהופך לעיתים את ההחזרה ללא כדאית.
 
אי קבלת המוצרים - תחילה עליך לפנות אל האתר עצמו באמצעות הצור קשר שקיים בכל אתר כדי להשיג את פרטי המשלוח. במידה וקיים מספר טלפון להתקשר אליו או צ'אט און-ליין הם כמובן עדיפים מאשר שליחת מייל. כמו כן, ניתן לפנות אל חברת השילוח שדרכה היה אמור המוצר להגיע אליכם ולברר האם החבילה תקועה איפשהו בדרך. אם החבילה לא הגיעה והתשלום לא נפרע ניתן לבטל אותו דרך חברת האשראי או PAYPAL . חשוב לדעת שבמקרה של כשל תמורה חוק כרטיסי חיוב מאפשר לבטל חיוב שטרם נפרע.
 
אי התאמה - רכשתי מוצר באתר חו"ל, אבל מה שקיבלתי לא דומה לתמונה/לתיאור שהופיע באתר. מה הן זכויותי? מומלץ לבצע הרכישה באתרים המאפשרים החזרת מוצרים ללא עלות. במקרה שאין אפשרות כזאת, עליך לפנות אל האתר ממנו רכשת תוך כדי תיעוד ברור וצילומי מסך רלוונטיים של מה שקיבלת ומה שהזמנת. עליך לשקול האם כדאי יותר לבקש זיכוי ולא להחזרת המוצר בשל דמי המשלוח הכרוכים בכך. בכל מקרה, מומלץ לתעד את אופן הצגת הפריט ומחירו טרם ביצוע הרכישה.
לפני לחיצה על אישור הקניה - יש לבדוק שאלו אכן הפרטים שרצינו לרכוש, הצבע, הדגם, הגודל, המחיר, האם יש לשלם עמלה כלשהי, ולוודא סופית שזוהי אכן ההזמנה שלך.
 
תשלום עבור המשלוח והמכס - משלוח המכיל מוצרים שערכם הכולל הוא עד 75 דולר פטורים לחלוטין מתשלום מסים. חשוב לדעת שלעתים למחיר המוצג באתר מתווספים תשלומים נוספים למשל כדי לשחרר את החבילה מהמכס או מע"מ. על כן מומלץ לוודא אם חלים תשלומים נוספים ולבצע השוואת מחירים בהתאם.
 
מעקב אחר פירוט כרטיס אשראי - עיקבו אחר פירוט כרטיס האשראי שלכם לוודא שאכן חוייבתם בסכום שרכשתם. ודאו שקיבלתם למייל אישור עסקה ובה כתובים בדיוק הפריטים שהזמנתם.

תשלום במטבע זר - אם המחיר המופיע באתר הוא במטבע זר. כיצד אדע מהו המחיר שעלי לשם בשקלים? אם שילמת בכרטיס אשראי – חברת האשראי היא זו שמבצעת את ההמרה לפי השער היציג של יום הקניה. אם שילמת דרך העברה בנקאית או paypal הבנק מבצע המרה לפי השער המופיע באתר הבנק לאותו יום הקניה. בדר"כ חברת האשראי או הבנק גובים עמלת המרת מט"ח.
 
פרטי קשר - הכניסו כמה שיותר פרטים ליצירת קשר עימכם – טלפונים, פקס, דוא"ל, כתובת פיזית ברורה ועוד, על מנת שהאתר יוכל ליצור קשר עימכם.

 

שאלות נפוצות
 
 

האם ניתן להגיש תלונה באתר המועצה לצרכנות בנוגע לרכישות בחו"ל?
ככלל, המועצה לצרכנות מטפלת בפניות ובעסקאות שנעשו במדינת ישראל בלבד ו/או של עסקים שיש להם נציגות ישראלית מוסמכת.לעתים האתר "מתחזה" לאתר מחו"ל אולם הוא בבעלות אדם שנמצא בישראל.

כדי לברר את הדברים, ניתן לפנות לחברת האשראי לדרוש את פרטי העסק שחייב את החשבון – שם, מספר עוסק מורשה או מספר חברה וכתובת . בחלק מהמקרים המועצה תוכל לסייע גם אם האתר מופעל על ידי תאגיד בחו"ל – למשל במקרה של כשל תמורה, תוכל להתייעץ ולברר כיצד ניתן לבטל תשלומים עתידיים.

 

נתגלע סכסוך ביני לבין האתר בחו"ל והם לא נענים לדרישותיי. כיצד ניתן לתבוע אותם?
קשה מאוד יהיה לתבוע אתר בחו"ל בשל ההוצאות הכרוכות בכך ולכן כדאי מאוד לחתור לפשרה. כמו כן, כפי שכבר הוזכר לעיל, במקרה של כשל תמורה מובהק ניתן לפנות לחברת האשראי ולנסות לבטל את החיוב דרכם. ברוב האתרים הגדולים בחו"ל קיים שירות לקוחות ברמת שירות גבוהה. כמו כן, ניתן להגיש ערעור על החיוב או לדרוש לשוחח עם גורם בכיר.

 

באתר כתוב שזמן האספקה לישראל הוא 30 יום, אולם המוצר הגיע רק כעבור 60 יום. מה הם זכויותי?
אם העיכוב נבע בחברת השילוח בתוך גבולות ישראל – האחריות היא עליה וייתכן כי ניתן לקבל על כך פיצוי. אם העיכוב נבע מאירוע שהתרחש מחוץ לגבולות ישראל (אצל היצרן או חברת השילוח הזרה) עליך לפנות לאתר ולדרוש על כך פיצוי. במקרה שמדובר במוצר שמועד ההגעה שלו הוא קריטי (נניח תחפושת לפורים או תכשיט לאירוע) מומלץ לעשות את ההזמנה כמה שיותר מוקדם.

 

רכשתי מוצר אולם הוא הגיע פגום. מה ניתן לעשות במקרה זה?
כאן נשאלת השאלה מי אחראי על הפגם ובאיזה שלב המוצר נפגם. אם למשל מדובר בפגם בייצור אזי האחריות על האתר שממנו קנית ועליך לפנות אליהם בדרישה להחלפה על פי מדיניות האתר. במידה והמוצר נפגם בשל חברת השליחות – ניתן לדרוש פיצוי מחברת המשלוח ואף לתבוע בבית משפט לתביעות קטנות. לצורך כך נדרש מצידך תיעוד מדוייק כיצד המוצר הגיע אליך למשל האם האריזה קרועה וכד'.

 

האם ישנו פיקוח כלשהו של המדינה על יבוא מחו"ל?
קיימים חוקים החלים על יבוא של חלק מהמוצרים. למשל, החוק קובע כי לא ניתן לייבא יותר משלושה מכשיר סלולר. כמובן, לא ניתן למשל לייבא לישראל מוצרים שאינם חוקיים, אינם בטיחותיים או שלא מורשים במכס. עם זאת, מדינת ישראל אינה יכולה לפקח על רכישות שעשיתם דרך אתר מסין או באחת ממדינות אירופה, בדיוק כמו שאינה יכולה לפקח ולהיות אחראית עם עשיתם רכישה בחנות כלשהי בניו יורק. האחריות במקרים אלו היא כל כולה עליכם.

האם חלות הוצאות נוספות על מחיר המוצר?
משלוחים המכיל מוצרים שערכם הכולל הוא עד 75$ - פטורים לחלוטין מתשלום מסים. מוצרים שערכם 325$-1,000$ - חייבים בתשלום מע"מ וכן, במכס ומס קנייה.

חשוב לדעת שלעתים למחיר המוצג באתר מתווספים תשלומים נוספים למשל כדי לשחרר את החבילה מהמכס. על כן מומלץ לוודא אם חלים תשלומים נוספים כגון דמי מכס ולבצע השוואת מחירים בהתאם.

רשות המיסים פרסמה כי שעור המס החל מחושב לפי ערך החבילה בתוספת דמי המשלוח והביטוח אם ישנם. כך, לדוגמא, נעליים שערכם בין 75$ ל-480$ (ללא משלוח וביטוח), יחוייבו במע"מ בשיעור 18% בלבד. נעליים שעלותם 480$ ועלות המשלוח והביטוח עליהם עומדים על 40$, עדיין יחוייבו ב-18% בלבד, אך שיעור זה יחול על ערך הטובין בתוספת דמי משלוח, סך הכל יחול המס על 520$.

שתי חבילות או יותר שיישלחו מאותו ספק לאותו לקוח בהפרש של עד 72 שעות, ייחשבו כמשלוח אחד שפוצל, ומסי היבוא יחושבו לפי ערכם הכולל של כל הטובין יחד.

 
טיפים לקניה חכמה ונבונה מאתרים בחו"ל
 

  קיראו היטב את תנאי השימוש באתר ומדיניות ההחזרה טרם הרכישה.

•  ודאו שאתם רוכשים סחורה ממקור מהימן. נסו לקבל המלצות הן על האתר והן על הספק/היצרן.

•  הכניסו כמה שיותר פרטים ליצירת קשר עימכם – טלפונים, פקס, דוא"ל, כתובת פיזית ברורה וכד'
 
•  הכנת רשימה קניות מסודרת - מומלץ לקראת יום הקניות לערוך רשימה מסודרת של המוצרים שברצונך לרכוש, וכן באיזה אתרים הם מצויים, על מנת שלא להיסחף ולקנות מוצרים שאינך צריך.

•  בידקו היטב מידות של בגדים ונעליים, מתח חשמל שמתאים בישראל (220 וולט), גודל לפי מטר ולא לפי מידה לא מוכרת וכד'

•  דירשו מהאתר לארוז את המוצרים היטב, בעיקר מוצרים שבירים. הדרך שהם יעברו ביבשה, באויר ובים עשויים להיות קריטיים עד שיגיעו אליכם.

•  בעת הכנסת פרטי כרטיס אשראי ודאו שהאתר מאובטח בפרוטוקולי האבטחה המחמירים ביותר

•  עיקבו אחר פירוט כרטיס האשראי שלכם לוודא שאכן חוייבתם בסכום שרכשתם.

•  ודאו שקיבלתם למייל אישור עסקה ובה כתובים בדיוק הפריטים שהזמנתם.