המועצה > תלונות > מקבץ תלונות שטופלו בהצלחה > תלונות בנושא רהיטים > ניצול והטעיה בעסקת מכר של ריהוט וגביית דמי ביטול מופקעים

ניצול והטעיה בעסקת מכר של ריהוט וגביית דמי ביטול מופקעים

תיאור המקרה:
צרכנית ביקרה באולם תצוגה של רשת רהיטים והתעניינה בספה מסוימת. בשיחה עם המוכרת אמרה כי הספה מוצאת חן בעיניה, אך היא מעונינת להתייעץ עם בעלה ולחזור ביום המחרת.
המוכרת אמרה לה, כי היא נמצאת בחנות רק לצורכי הדרכה, ולכן היא תוכל לתת לה את ההנחה שהציעה לה רק אם תבצע את העסקה במעמד זה. הצרכנית ובתה שנכחה אף היא במקום שאלו את המוכרת מה יקרה אם יבצעו את העסקה במעמד זה אך יחליטו לבטל את העסקה, והמוכרת ענתה "ניתן לבטל עד שבועיים מיום ביצוע העסקה ללא חיוב בדמי ביטול".
לפיכך, על מנת לא  להחמיץ  את ההנחה ומתוך הנחה כי אין כל מגבלת ביטול, חתמה הצרכנית על מסמך העסקה ושילמה 3000 ₪ מקדמה בשיק.
למחרת בבוקר התחרטה הצרכנית על ביצוע העסקה ושלחה הודעה על ביטול העסקה בפקס. מיד לאחר שליחת הפקס התקשרה הצרכנית לחנות, כדי לוודא כי הפקס התקבל, ומנהל החנות ענה לה כי הפקס התקבל וכי היא תקבל את השיק בחזרה.
שבועיים לאחר מכן קיבלה הצרכנית בדואר להפתעתה מכתב ולפיו עליה לשלם דמי ביטול בשיעור 25% משווי העסקה.
כמו כן, בניגוד למה שהובטח, השיק שמסרה הצרכנית נפרע.
בצר לה פנתה הצרכנית למועצה הישראלית לצרכנות.

הטיפול בתלונה:
הטיפול בתלונה הועבר אל הגב' ליאת כרמי, המטפלת בתלונות במועצה לצרכנות.
ליאת פנתה להנהלת רשת הרהיטים בדרישה לביטול העסקה בטענה כי המוכרת בחנות  הטעתה את הצרכנית וניצלה את מצוקתה.  ועוד טענה ליאת כי לצרכנית עומדת זכות לביטול עסקה מתוקף תקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה) בכפוף לתשלום דמי ביטול בשיעור שלא יעלה על 5% משווי העסקה או  100  ש"ח, לפי הנמוך מביניהם.

התוצאה:
בעקבות פניית המועצה לצרכנות, זוכתה הצרכנית בעלות העסקה.

הסבר משפטי:
חוק הגנת הצרכן אוסר על הטעיית הצרכן בכל עניין מהותי בעסקה. המוכרת מסרה מידע לגבי זכות הביטול, זכות שהיא חלק מהותי מהעסקה עצמה, ומידע זה  הביא לכריתת ההסכם. במקרה כזה העוסק כבול בדבריה של המוכרת. אם בית העסק לא היה מבטל את העסקה ללא דמי ביטול, היה עובר על עבירה לכאורה של הטעיית צרכן, וזוהי עבירה פלילית .