המועצה > סוגיות צרכניות > כל הסוגיות הצרכניות > אזהרות לציבור והמלצות להגברת ערנות בימי קורונה

 

אזהרות לציבור והמלצות להגברת ערנות בימי קורונה

 

המועצה הישראלית לצרכנות מבקשת להתריע ולהזהיר את הציבור מפני עוסקים שעלולים לנצל את תקופת המשבר לניצול צרכנים. חיפוש ברשת האינטרנט מעלה חשש כי גורמים רבים מנצלים את הבהלה מפני נגיף הקורונה כדי פרסם מוצרים או שירותים שכלל אינם מועילים

 

שירות

 

המועצה הישראלית לצרכנות מבקשת מהציבור להגביר ערנות, בעיקר בעת משבר, להקפיד על כללי זהירות בסיסיים, ולהזהיר את הסבים והסבתות, ההורים, הדודים, השכנים המבוגרים שלעיתים מוצאים בשיחות הטלמרקטינג דרך להפיג את הבדידות:


  היזהרו מהצעות לשירותים פיננסיים, או הלוואות בתנאים אטרקטיביים. גופים שונים מנצלים את הפורום של המועצה כדי לפרסם הלוואות בתנאים טובים כביכול ללא אישור המועצה. אנו ממליצים שלא להתקשר עם גורם העוסק בתחום ההלוואות אם הוא לא בעל רישיון למתן שירותים פיננסיים מטעם במשרד האוצר.


 מכירת מוצר או טיפול הומאופטי/נטורופטי לסיוע במניעת הידבקות בנגיף הקורונה: לאחרונה הגיע ליד המועצה מידע בדבר גורמים שונים המשווקים מוצרים או טיפולים שונים למניעת הידבקות בנגיף. הציעו לכם בדיקות קורונה ביתיות, טיפולים או תרופות למניעת הידבקות או טיפול בוירוס? אם היה קיים טיפול מונע משרד הבריאות היה מאשר זאת. הקפידו להתעדכן ולקבל מידע מהימן רק מגורמים מוסמכים כגון משרד הבריאות והימנעו מהפצת מידע שקרי (פייק ניוז).


 היזהרו מפרסומים של מוצרים המסייעים כביכול נגד הקורונה: למשל, בדף החיפוש בגוגל, משווקים מטהר אוויר המגן מפני זיהום אוויר וחיידק הקורונה. בפועל, אין הוכחה לכך שמכשיר כזה יעיל ומגן מפני הידבקות. (דוגמאות בסוף המסמך).


 היזהרו מפישינג ביקשו מכם בטלפון או בהודעת סמס או בהודעת דואר אלקטרוני פרטים אישיים (פרטי חשבון בנק / פרטי אשראי / כתובת)? צריכה להידלק לכם נורה אדומה. אין למסור פרטים אישיים בטלפון או בהודעת סמס או בהודעה אלקטרונית ואפילו לא כאמצעי זיהוי.


 מומלץ להיזהר מאתרי מכירות לא מוכרים: בדקו היטב האם החברה שאיתה אתם רוצים להתקשר מוכרת ואמינה, חפשו המלצות מאנשים שאתם סומכים עליהם ובדקו ברשתות האם יש תלונות של צרכנים נגד החברה.


 לפני שאתם מבצעים עסקה, חשוב להתייעץ עם חבר קרוב, או עם בני משפחה, ובנוסף חשוב לבדוק את המחיר אצל חברות מתחרות.


 לפני שאתם מבצעים עסקה דרשו לקבל את הסכם ההתקשרות והקפידו לקרוא אותו בעיון! לחצו עליכם להתקשר בעסקה למרות שביקשתם לקרוא את ההסכם קודם? צריכה להידלק לכם נורה אדומה.


 ביצעתם עסקה והתחרטתם? באופן כללי, יש לכם זכות לבטל את העסקה עד 14 ימים לאחר קבלת המוצרים, או לאחר קבלת תנאי העסקה, לפי המאוחר. לאזרחים ותיקים, בעלי מוגבלות ועולים חדשים יש זכות לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים לאחר קבלת המוצר, או לאחר קבלת טופס גילוי, לפי המאוחר.


 העוסק סרב לבטל את העסקה ולהחזיר לכם את הכסף? בית המשפט רשאי לפסוק לטובתכם פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 10,000 ₪.


 הטעו אותכם בנוגע לתנאים המהותיים של העסקה? זכותכם לבטל את העסקה בתוך זמן סביר לאחר שגיליתם על ההטעיה ועל העוסק להשיב לכם את כספכם בתוך 7 ימים.


 ביקשו ממכם לתרום כספים? בדקו היטב והקפידו להתייעץ לפני העברת כספים. אם מפעילים עליכם לחץ לתרום באופן מיידי למרות שביקשתם להתייעץ, צריכה להידלק לכם נורה אדומה.


 הישארו בקשר קרוב ככל הניתן עם קרובכם ושכניכם המבוגרים והזהירו אותם מפני גורמים שעשויים לנצל את מצוקתם באופן כללי ובעיקר בשעת משבר.


 תרצו להתייעץ? הנכם מוזמנים לפורום המועצה לצרכנות  ולמענה הטלפוני של המועצה לצרכנות בטלפון: 1-700-72-52-52. על אף שבימים אלה המועצה פועלת בצמצום בהתאם להנחיות הממשלה, אנו עושים כמיטב יכולתנו להעלות באופן שוטף מידע חיוני לצרכנים באתר המועצה ולתת מענה לשאלות הצרכנים בפורום ובמענה האנושי.