המועצה > חדשות ועדכונים > מאמרים

מאמרים


הגינות כחול – לבן / עו"ד אהוד פלג*

משרד התמ"ת פועל לעידוד הציבור לקנות מוצרים כחול-לבן.
מטרת הפעילות, מעבר לפטריוטיות לשמה, גם לגרום לחיזוק הכלכלה הישראלית, להגדלת מספר מקומות התעסוקה ולהקטנת האבטלה.
סקר שערך משרד התמ"ת אף העלה כי מרבית הצרכנים סבורים כי מוצרים ישראלים עומדים בתחרות מול מוצרים מיובאים הן מבחינת המחיר והן מבחינת האיכות.
אכן הציבור הישראלי ניחן ברגש גאווה לאומית וישמח לסייע לתעשייה הישראלית להצליח.

עינם של הצרכנים אינה צרה ברווחי העסקים; הם מבינים היטב את ההשלכה של השגשוג הכלכלי על הדרישה לידיים עובדות, ועל היכולת של עסקים להציע מבצעים (אמיתיים) נוחים יותר ללקוחותיהם.  
כל שהצרכנים מבקשים הוא כי רווחים אלה ייעשו בהגינות, בלי הטעיות ובלי מילכודים שונים המקפחים את זכויותיהם. בנוסף ללב ישראלי חם, לציבור שלנו יש גם כבוד עצמי, הרגיש במיוחד לעוולות ולחוסר צדק, גם ביחס לעצמו וגם ביחס לאחרים.
לצערנו המציאות המסחרית הישראלית אינה נעדרת תופעות שונות של פגיעה בצרכנים ושל ניצול מצוקה או בורות, לעיתים אף בניגוד לחוק.
נכון, קיימים חברות ועסקים רבים הנוהגים ביושר ובהגינות; אך מעשרות אלפי התלונות המגיעות למועצה לצרכנות בשנה, עולה גם תמונה עגומה שאחראים לה לא מעט בעלי עסקים המותירים צרכנים פגועים וכועסים.
בעלי עסקים אלה אינם עושים שירות טוב לתעשייה הישראלית. בנוסף לפגיעה במוניטין של עצמם ושל עיסקיהם, הם גם עלולים להחליש את נאמנותו של הציבור לתוצרת הכחול-לבן, ולפגוע בכך גם בעסקים הגונים רבים.
ציפייתו של ציבור הצרכנים מתוצרת "משלנו" היא כתחושתו של ישראלי העולה למטוס של חברה ישראלית בחו"ל, או הנכנס לשגרירות ישראלית בארץ זרה – הרגשה של "בית" במובן הבסיסי ביותר של ביטחון ושייכות לאמור: כאן אני מוגן. ובהקשר שלנו – מוגן בזכותי הבסיסית לאיכות ולאמינות.
אי-עמידה בציפיה זו, מצד התעשייה והעסקים, תיצור אכזבה קשה ביותר שעלולה גם להביא לתגובה צרכנית קשה.
לפיכך המהלך לעידוד רכישת תוצרת כחול לבן חייב להיות משולב במהלך לצמצום הפגיעות הרבות בצרכנים ולחיזוק ההגינות בחיי המסחר. ראוי גם לצמצם את הפער באיכות התוצרת המיועדת ליצוא ובין זו המופנית לשוק המקומי.
שר התמ"ת הודיע כבר על מחויבותו להגנה על הצרכנים. גם הארגונים השונים של בעלי העסקים צריכים לראות עצמם שותפים למאמץ זה ולהוקיע מקרבם גילויים אנטי-צרכניים, גישה שתיטיב בסופו של דבר גם עם התעשיה וגם עם בתי-המסחר.
בפיתחה של השנה החדשה הבאה עלינו לטובה, המועצה לצרכנות מבקשת לאחל לכל עם ישראל - ליצרנים, לסוחרים ולצרכנים – בין יתר הברכות, גם שנה של הגינות כחול-לבן.    

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* הכותב הוא מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות