המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2013

ארכיון כתבות 2013

תאריך: 09/06/2013

בדיקת סיירת המועצה לצרכנות מגלה: סל הקניות שלכם התייקר הרבה הרבה מעבר לאחוז אחד
המע"מ אמנם עלה באחוז אחד בלבד, אבל בדיקות מיוחדות שערכו סיירי המועצה לצרכנות מגלות: חלק מרשתות השיווק ייקרו את המוצרים בעשרות אחוזים. הרשת בה נרשם אחוז ההתייקרות הגבוה ביותר: יינות ביתן.

 


את העובדה שעליית המע"מ תביא איתה עליית מחירים - ידענו היטב. כל אחד מאיתנו הרגיש זאת טוב מאוד בסל הקניות האחרון, בהשוואה לסלי הקניות הקודמים. אלא שהממשלה החליטה כזכור להעלות את המע"מ בשיעור אחוז אחד בלבד, כך שאם נניח שילמנו על סל קניות 500 ש"ח לפני שבוע - הפעם היינו צריכים לכאורה לשלם עליו 505 ש"ח. האם כך באמת הדבר? נראה שהתשובה מובנית מאליה: לא ולא.

 

סיירת המועצה לצרכנות, שבודקת במשך כל שבוע את סלי הקניות בכל רחבי הארץ, התבקשה השבוע לעבור על אותם סלי קניות בדיוק שבדקה בשבוע שלפני עליית המע"מ באותם סניפים בדיוק. התוצאות הדהימו גם אותנו.

 

בביג זול סניף ראש פינה נמצא אחוז ההתייקרות הגבוה ביותר: 33.16% עבור 5 מוצרים שיוקרו.  ביינות ביתן תל מונד התייקרו עשרה מוצרים בממוצע של 26.96%. בכמעט חינם  סניף אור יהודה נמצא אחוז התייקרות ממוצע של  24.43% ב-7 מוצרים. וגם רמי לוי, סניף כנפי נשרים י-ם נמצא אחוז התייקרות ממוצע של  24% ב-3 מוצרים.

 

הטבלה המלאה: 20 הסניפים שייקרו באחוז הגבוה ביותר את סל הקניות

 

 

אבל מגיע גם ציון לשבח. דווקא ברשת שופרסל שלי, שם מחירי הסל גבוהים ביותר כמעט בכל שבוע, נרשם אחוז ההתייקרות הנמוך ביותר שהכי קרוב לעליית המע"מ: 1.74% בלבד. זה אמנם יותר מאחוז, אבל אנחנו מוכנים לסלוח. שופרסל דיל מיד אחריה עם עליה של 2.25% ורשת מגה בול העלתה בממוצע את הסל ב-3.57%. שלושת הרשתות היקרות ביותר הם יינות ביתן (18.53%), כמעט חינם (17.10%) ומחסני השוק (12.38%).

 

הטבלה המלאה:

 

 

ברמת המוצרים, הנה מספר דוגמאות קטנות שממחישות את ההבדל. צריך לשפשף את העיניים כדי להאמין:

 

 

* הבהרה: בדיקת סיירי המועצה לצרכנות נעשתה בשבוע שלאחר עליית המע"מ. יש לקחת בחשבון שעליית המחירים נבעה גם משיקולים אחרים שאינם קשורים בהכרח למע"מ.