המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון בדיקות המועצה לצרכנות

ארכיון בדיקות המועצה לצרכנות

תאריך: 27/05/2019

בדיקת המועצה לצרכנות ומשרד הכלכלה: פער של 14% בסל מוצרי טואלטיקה בין הרשת הזולה והיקרה ביותר
המועצה לצרכנות בדקה סל של 35 מוצרי טואלטיקה. על פי ממצאי הבדיקה, הרשת היקרה ביותר, סופר פארם, שבה עמד הסל על 701 ₪ לעומת הנמוך ביותר, רמי לוי שעמד על 615 ₪. במוצרים ספציפיים נמצאו פערים של עשרות אחוזים

 

חולצות


על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, המועצה לצרכנות, בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה, הרשות לסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים, ערכה בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וזאת על מנת לאתר מגמות ולבחון כיצד השינויים בשוק הפארם משפיעים על כיסו של הצרכן הישראלי.

 

שוק הפארם הישראלי השתנה משמעותית בשנה האחרונה: שינויי בעלות של רשתות פארם קיימות, פיצול רשתות וכניסת שחקנים חדשים לשוק, כך שקיימות היום בשוק זה ארבע רשתות פארם עיקריות: סופר פארם, ניו פארם, גוד פארם וסמארט פארם, לעומת שחקן מרכזי יחיד לפני כשנה.  משרד הכלכלה והתעשייה, המועצה לצרכנות, הרשות לסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שמטרתם להוריד את יוקר המחיה באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים, פעולות למול גופים המנצלים כוח שוק במטרה לגבות מחיר מופרז והגברת השקיפות לצרכנות נבונה.

 

המועצה לצרכנות בדקה סל של 35 מוצרי טואלטיקה. בין המוצרים שנבדקו: דאודורנטים (7 סוגים), משחות שיניים (7 סוגים), שמפו (2 סוגים), מוצרי היגיינה- טמפונים (7 סוגים), מוצרי גילוח (3 סוגים) ועוד. מחירים של מוצרים אלו נבדקו במגוון רשתות שיווק ורשתות הפארם של סופר פארם ושל ניו פארם. הבדיקה בוצעה באמצעות מאגר המחירים ואפליקציית פרייסז, זאת בהתאם לנתונים שמעלות הרשתות עצמן למאגר.

 

על פי ממצאי הבדיקה, נמצא פער של 14% בסל מוצרי טואלטיקה בין הרשת היקרה ביותר, סופר פארם, שבה עמד הסל על 701 ₪ לעומת הנמוך ביותר, רמי לוי שעמד על 615 ₪. במוצרים ספציפיים נמצאו פערים של עשרות אחוזים.

 

  
כזכור,  ב-1.7.2018 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם – חובת דיווח מחירים. המחירים מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ונגישים לצרכן באמצעות אפליקציות להשוואות מחירים.

 

כמו כן החלה הגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים – ביטול בלעדיות של רשתות במרכזים מסחריים במקרים של פגיעה בתחרות ובכניסת שחקנים נוספים, צו שקיפות מחירים - חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות, הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול – הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם. התיקון אושר בוועדת שרים ויעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת, תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה והחוק לקידום תחרות למול יבואנים בלעדיים. החוק נדון בוועדת הכלכלה ואישור לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

 

דוגמא לפערי המחירים:

 

 


הערות וסייגים לבדיקה:

המחירים מעודכנים לתאריך 7.5.18 בהתאם לנתונים שהעבירו הרשתות למאגר המחירים האינטרנטי (הופק באמצעות פלטפורמת המחירים של פרייסז) .
המחירים בממוצע רישתי.                
סניפי האינטרנט ואילת אינם נכללים בדו"ח.    
חשוב לציין: מבצעים נלקחים בחשבון למעט מבצעי כרטיסי אשראי וחבר מועדון. מבצעים אחרים וכרטיסים אלו עשויים להשפיע על המחיר הסופי בקופה.