המועצה > חדשות ועדכונים > מאמרים

מאמרים

תאריך: 10/06/2010

תיאוריית הקשר של הקישוריות / אהוד פלג *

משרד התקשורת בראשותו של השר משה כחלון והמנכ"ל עדן ברטל מוביל, בתקופה האחרונה, רפורמות צרכניות חשובות בתחום התקשורת.
האחרונה שבהן עוסקת בהפחתה משמעותית ביותר של דמי הקישוריות, צעד שצפוי להביא להגברת התחרות בשוק הטלפוניה הסלולרית, הנשלט היום על ידי 3 חברות הסלולר המחזיקות נתח שוק דומה.
ואולם לשר כחלון מגיעות מחמאות לא רק על צעד צרכני מבורך, אלא גם על אומץ-ליבו בהדיפת טענותיהם של התאגידים הסלולרים, כפי שהובאו בדיון בועדת הכלכלה בכנסת, לפיהן ביטול הקישוריות יגרור העלאת מחירים שתפגע בשכבות החלשות.

טענת הפגיעה בשכבות החלשות נשלפת כמין מנטרה קבועה על-ידי תאגידים עסקיים גדולים, כדי להלך אימים על נבחרי הציבור והרגולטורים, לבל יאשרו צעדים שנועדו להצר את התנהלותם הכוחנית בחיי המסחר.
יש כאן מצד התאגידים ניצול ציני של רגישותם של נבחרי הציבור לרווחת הצרכנים המשתייכים לאוכלוסיות מוחלשות.

העובדות , לעומת זאת, הן בדרך כלל מעט שונות:
הבעיה נוצרת מלכתחילה ממצב של היעדר תחרות המאפשר לתאגידים להכתיב מחירים גבוהים לקהל הצרכנים השבוי בידיהם מחוסר ברירה.
בתחום הסלולר הצרכן שבוי בהסכם הכובל אותו לתקופת התחייבות ארוכה שנסיון להשתחרר ממנה כרוך בתשלום כספי גבוה.
דוגמת הקישוריות –  קיומן פוגע בתחרותיות בכך שהוא מצמצם את הכדאיות של שחקנים חדשים להיכנס לשוק הסלולר ובכך מונע אפשרות של הפחתת  מחירים.

התערבות של הרגולטור ל"שחרור" הצרכנים מלפיתתן של חברות הסלולר ולהתנעת התחרות, נתקלת בהפחדות, שהצרכנים יימצאו עצמם נפגעים מהמהלך בעקבות ייקור המחירים. למי שלרגע יאחזוהו רחמים כלפי החברות הנאלצות להסתפק בהכנסות מצומצמות במעט, נזכיר את רווחי העתק של חברות אלה בשנה האחרונה ואת העובדה כי אנו אמורים לחיות כ"עם חופשי (משיעבוד) בארצנו ארץ ציון וירושלים".
חברות הסלולר אינן לבד; הבנקים מצטרפים אליהן בגישה דומה:
הבנקים ממטירים עלינו עמלות תוך ניצול העובדה כי איננו יכולים למעשה - בגלל אותן עמלות ממש – להשוות בין הבנקים השונים למציאת הבנק הכדאי ביותר. לאור זאת אחוזי מעבר הבנקים הם מיזעריים  וחליבת העמלות מהציבור נמשכת.    

כשהועלתה הצעת החוק לביטול עמלות העו"ש – דבר שיסלק את מסך העשן ויאפשר סוף סוף לצרכנים להשוות בין הבנקים – שלפו גם הבנקים את המנטרה המפורסמת ורמזו: אם תבטלו את עמלות העו"ש אנחנו נעלה את הריביות והצרכנים המצויים באוברדראפט ישלמו יותר.
בכך ביקשו להפחיד את המפקח על הבנקים ואת נבחרי הציבור- השרים וחברי הכנסת – ולהביא אותם להתנגד למהלך.
גם כאן העובדות מפריכות את האיומים: מי שמשלם היום את העמלות הם קודם כל השכבות החלשות, והן הראשונות שתצאנה נשכרות לכשהעמלות תבוטלנה.
מעבר לכך, ביטול העמלות יביא לחשיפת הריביות לאפשרות של השוואה צרכנית, והשוואה זו, וכח המיקוח הצרכני שיגבר בעקבותיה, יניחו את התשתית להגברת התחרות ולהורדת מחירי הריבית.
עמלות העו"ש גם נותנות יתרון התחלתי לבנקים הגדולים מרובי הלקוחות. ביטולן יקל גם כאן על שחקנים קטנים או חדשים להתחרות מול הגדולים מעמדה פחות נחותה.

ההפחדות מצד התאגידים העסקיים הגדולים, לפיהן כל התערבות רגולטורית לטובת הצרכנים, תיענה על ידם בצעדי גמול שיפגעו בצרכנים ועוד בשכבות החלשות, צריכות לקומם את הרגולטורים ואת נבחרי הציבור.
התאגידים בעצם משדרים לרשויות המדינה – אנחנו חזקים מכן, אל "תתחילו" איתנו ,כי אז נתנקם בצרכנים.
איום זה חושף את הסוגיה האמיתית הדורשת כאן הכרעה: האם הבנקים וחברות הסלולר קשרו קשר לשלוט במדינה ? האם הפכנו לרפובליקת בננות בה ההון מתמרן את השלטון ? זו אינה עוד רק בעיה של צרכנות; זוהי כבר שאלה של ריבונות.

בועדת הכלכלה קיבלו התאגידים משר התקשורת כחלון ומיו"ר הועדה אקוניס את המענה האמיץ והראוי:  באיומים לא מנהלים מאבקים ורשויות המדינה יעשו את הנידרש להגנת הצרכנים.
האם גם שר האוצר וחברי ועדת שרים לחקיקה ילכו בעקבותיהם ויודיעו לבנקים: בטלו את עמלות העו"ש השערורייתיות, כי הממשלה לא תיתן לכם להמשיך לפגוע בצרכנים ?
המבחן המחודש צפוי בקרוב בועדת השרים, והציבור כולו נושא אל הועדה את עיניו בתקווה כי יזכה להגנתה מול הבנקים.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* עו"ד אהוד פלג הינו מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות.
המאמר פורסם בעיתון דה מרקר בתאריך 10/6/10


פורום המועצה לצרכנות